Digitalisaation vakuutusalalle luomat haasteet vakuutusyhtiöiden näkökulmasta
Kämppi, Jatta (2020)
Kämppi, Jatta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116001
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muokannut alaa kuin alaa, eikä vakuutusala ole tällä saralla poikkeus. Verrattuna muihin toimialoihin, vakuutusliiketoiminnassa uusien teknologioiden ja innovaation käyttöönotto on ollut hidasta. Digitalisaation luomat ilmiöt sekä asiakkaiden muuttuneet tarpeet ja käyttäytyminen kuitenkin luovat alan toimijoille painetta muutokseen kilpailukykynsä ylläpitämiseksi. Tässä tutkimuksessa esitetään digitalisaation luomat vaikutukset vakuutusalalle Suomessa ja pohditaan etenkin ilmiön aiheuttamia tulevaisuuden haasteita vakuutusyhtiöille. Tutkimus on toteutettu ilman toimeksiantajaa ja sen tarkoitus on havainnollistaa tutkiva ilmiö tutkimuksen tekijälle. Ennen tutkimuksen teoreettista osuutta on johdanto, jossa esitellään tavoitteet, rajoitteet sekä tutkimusongelmat. Näiden lisäksi kerrotaan tutkimuksen rakenne ja käytetyt menetelmät sekä määritellään opinnäytetyössä olennaisessa osassa olevat käsitteet. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa avataan lyhyesti vakuuttamisen historiaa sekä tehdään lyhyt katsaus nykyaikaisen vakuutusalan pääpiirteisiin. Samassa yhteydessä esitellään suurimmat palveluidentarjoajat Suomen vakuutusmarkkinoilla sekä perehdytään erilaisiin vakuutustuotteisiin. Toisessa osassa käsitellään itse digitalisaatiota sekä sen luomia ilmiöitä ja vaikutuksia vakuutusalalla. Tässä osuudessa keskiössä ovat vakuutustoimintaa koskevat muutokset, tekniikan kehittymisen vaikutukset alan toimihenkilöiden työnkuvaan, asiakaskäyttäytymisen muutokset sekä vakuutusyhtiöiden digimuutoksen johtaminen. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa päädyttiin kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimus toteutettiin suorittamalla teemahaastattelut maaliskuun 2020 aikana kahdelle vakuutusalan asiantuntijalle. Tutkimuksen pyrkimyksenä oli selvittää vastaukset opinnäytetyön tutkimusongelmiin.
Tutkimuksen tulokset kulkivat hyvin linjassa teoreettisen viitekehyksen kanssa. Tulosten perusteella pääteltiin digitaalisten ilmiöiden luovan uusia riskejä, joita alalla ei toistaiseksi osata vakuuttaa. Ilmiöiden muodostamilla teknologioilla on kuitenkin sitäkin tärkeämpi rooli yhtiöiden prosessien tehostamisessa ja toiminnan ketteröittämisessä. Digitalisaation myötä muuttunut asiakaskäyttäytyminen luo yhtiöille painetta laadukkaiden digitaalisten palveluiden tarjoamiseen sekä kokonaisvaltaisen helppouden luomiseen. Jatkuva muutos vaatii organisaatioiden jäseniltä sopeutumiskykyä ja itseohjautuvuutta.
Tutkimuksen tulokset kulkivat hyvin linjassa teoreettisen viitekehyksen kanssa. Tulosten perusteella pääteltiin digitaalisten ilmiöiden luovan uusia riskejä, joita alalla ei toistaiseksi osata vakuuttaa. Ilmiöiden muodostamilla teknologioilla on kuitenkin sitäkin tärkeämpi rooli yhtiöiden prosessien tehostamisessa ja toiminnan ketteröittämisessä. Digitalisaation myötä muuttunut asiakaskäyttäytyminen luo yhtiöille painetta laadukkaiden digitaalisten palveluiden tarjoamiseen sekä kokonaisvaltaisen helppouden luomiseen. Jatkuva muutos vaatii organisaatioiden jäseniltä sopeutumiskykyä ja itseohjautuvuutta.