Tapahtuman RotuaariRalli kehittäminen
Kasila, Minttu (2020)
Kasila, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216075
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritetaan osana matkailun koulutusohjelmaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Tapahtumatuotanto Voltti Oy. Työn tarkoituksena oli tutkia Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n järjestämän yleisötapahtuman RotuaariRalli 2019 -kaupunkiseikkailun onnistumista ja antaa kehitysehdotuksia tulevien vuosien tapahtumiin. Tavoitteena oli kerätä työvälineitä, joilla saadaan tapahtumaan enemmän osallistujia ja näkyvyyttä. Tapahtumassa joukkueet kilpailevat toisiaan vastaan keräämällä pisteitä erilaisilta rasteilta yhdessäolon ja hauskanpidon merkeissä.
Opinnäytetyön toinen kappale esittelee toimeksiantajan, sen palvelut, markkina-alueen ja asiakkaat, kilpailijat ja merkittävimmät tapahtumat sekä itse RotuaariRallin. Kolmannessa kappaleessa avataan tapahtumaprosessia, käydään läpi yleisötapahtuman määritelmää, tutustutaan tapahtumamarkkinointiin ja ajankohtaisiin trendeihin, sekä käydään läpi asiakasymmärrystä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen, mutta siinä on myös kvalitatiivisia osia. Vastaukset kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Vastaukset kerättiin RotuaariRalli 2019 -tapahtuman osallistujilta Facebook-tapahtumassa jaetun linkin kautta, joka avattiin heti tapahtumapäivänä 10. toukokuuta 2019.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen kulku, mistä lähdettiin liikkeelle ja mihin päädyttiin. Kyselylomakkeen vastaukset analysoidaan, ja pohditaan, mikä onnistui ja millä osa-alueilla on kehitettävää tulevia tapahtumia ajatellen.
Tapahtumassa pidettiin eniten hyvästä tunnelmasta, joukkuehengestä ja yhdessä tekemisestä. Kehityskohteiksi tapahtumassa nousivat viileän ilman vuoksi tapahtuman ajankohta, rastien sujuvuus ja niiden sisältö, sekä markkinointi. Myös ActionTrack sovelluksesta voisi kehittää vielä selkeämmän ja toimivamman.
Opinnäytetyön toinen kappale esittelee toimeksiantajan, sen palvelut, markkina-alueen ja asiakkaat, kilpailijat ja merkittävimmät tapahtumat sekä itse RotuaariRallin. Kolmannessa kappaleessa avataan tapahtumaprosessia, käydään läpi yleisötapahtuman määritelmää, tutustutaan tapahtumamarkkinointiin ja ajankohtaisiin trendeihin, sekä käydään läpi asiakasymmärrystä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen, mutta siinä on myös kvalitatiivisia osia. Vastaukset kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Vastaukset kerättiin RotuaariRalli 2019 -tapahtuman osallistujilta Facebook-tapahtumassa jaetun linkin kautta, joka avattiin heti tapahtumapäivänä 10. toukokuuta 2019.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen kulku, mistä lähdettiin liikkeelle ja mihin päädyttiin. Kyselylomakkeen vastaukset analysoidaan, ja pohditaan, mikä onnistui ja millä osa-alueilla on kehitettävää tulevia tapahtumia ajatellen.
Tapahtumassa pidettiin eniten hyvästä tunnelmasta, joukkuehengestä ja yhdessä tekemisestä. Kehityskohteiksi tapahtumassa nousivat viileän ilman vuoksi tapahtuman ajankohta, rastien sujuvuus ja niiden sisältö, sekä markkinointi. Myös ActionTrack sovelluksesta voisi kehittää vielä selkeämmän ja toimivamman.