Lastaustilan luukkuhydrauliikan ohjaus
Lindström, Anton (2020)
Lindström, Anton
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115688
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on suunnitelma laivan lastaustilan luukkujen ohjaamiseksi. Suunnitelma on sovellettavissa erityyppisiin aluksiin ja muokattavissa erilaisiin käyttötarpeisiin. Opinnäytetyö keskittyy lastaustilan luukkujen ohjaukseen ja sisältää sähkö- ja automaatioteknisen suunnittelun lastaustilan luukkujen ohjaamiseen.
Opinnäytetyön taustalla on laivan lastaustila, jossa materiaalia lastataan ja puretaan kahden kattoluukun ja yhden laitaluukun kautta. Ohjaussekvenssi suunniteltiin siten, että painonappia painamalla kaikki luukut aukeavat tai vastaavasti sulkeutuvat automaattisesti tietyssä järjestyksessä. Lisäksi suunniteltiin manuaaliohjaussekvenssit kattoluukuille ja laitaluukulle erikseen. Luukku-ja liikuttamaan valittiin hydrauliikkayksikkö, jonka koko määräytyisi laivakohtaisesti riippuen luukkujen vaatimasta tehosta. Luukkujen ohjaukseen valittiin Siemens-merkkinen logiikka, jolla ohjaus saatiin toteutettua jättämällä laajennusvaraa muutoksille. Ohjelmointikieleksi valittiin tikapuukaavio sen luettavuuden ja loogisuuden takia. Logiikalle tuotiin luukkujen rajatietoja, ohjaustietoja sekä muita ohjaukseen oleellisesti liittyviä tietoja 46 digitaalisena sisääntulona ja luukkujen ohjaus ja ohjaukseen liittyvät indikoinnit toteutettiin 42 digitaalisena ulostulona.
Opinnäytetyön taustalla on laivan lastaustila, jossa materiaalia lastataan ja puretaan kahden kattoluukun ja yhden laitaluukun kautta. Ohjaussekvenssi suunniteltiin siten, että painonappia painamalla kaikki luukut aukeavat tai vastaavasti sulkeutuvat automaattisesti tietyssä järjestyksessä. Lisäksi suunniteltiin manuaaliohjaussekvenssit kattoluukuille ja laitaluukulle erikseen. Luukku-ja liikuttamaan valittiin hydrauliikkayksikkö, jonka koko määräytyisi laivakohtaisesti riippuen luukkujen vaatimasta tehosta. Luukkujen ohjaukseen valittiin Siemens-merkkinen logiikka, jolla ohjaus saatiin toteutettua jättämällä laajennusvaraa muutoksille. Ohjelmointikieleksi valittiin tikapuukaavio sen luettavuuden ja loogisuuden takia. Logiikalle tuotiin luukkujen rajatietoja, ohjaustietoja sekä muita ohjaukseen oleellisesti liittyviä tietoja 46 digitaalisena sisääntulona ja luukkujen ohjaus ja ohjaukseen liittyvät indikoinnit toteutettiin 42 digitaalisena ulostulona.