Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Megazone Pääkaupunkiseudulle
Hynninen, Heli (2020)
Hynninen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216097
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyään isossa roolissa yritysten markkinoinnissa ja se toimii myös monelle yritykselle elintärkeänä viestintäkanavana. Sosiaalinen media käsittää monet erilaiset verkostot ja kanavat, joissa ihmiset voivat etsiä itseään kiinnostavia asioita yrityksiltä sekä yksityishenkilöiltä. Sosiaalinen media muuttuu koko ajan ja yrityksien tulee löytää itselleen oma asiakaskunta huomioiden oikeat kanavat sekä keskittyä ylläpitämään niitä. Tätä opinnäytetyötä aloitettiin luomaan keskittymällä yhteen asiakaskuntaan ja yhteen kanavaan huomioiden asiakaskäyttäytyminen.
Opinnäytetyö painottuu Instagramiin ja siinä markkinoimiseen alaikäisille (alle 18-vuotiaille) henkilöille. Asiakaskuntaa on rajattu sen vuoksi, että Instagramin ikäraja on 13-vuotta. Päätavoitteena työllä on kehittää markkinointia ja näkyvyyttä Helsingissä sekä Vantaalla toimivaan lasersotapelipaikkaan, Megazoneen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään markkinointia ja mainontaa sekä sosiaalista mediaa. Opinnäytetyössä on toimeksiantoyritykselle luotu markkinointisuunnitelma, jota pystytään hyödyntämään käytännössä.
Opinnäytetyön tyyppi on toiminnallinen opinnäytetyö, joka syntyi toimeksiantoyrityksen tarpeesta keskittyä markkinointiin myös alaikäiset huomioiden, sillä heille kohdennettu markkinointi eroaa jonkun verran muista asiakaskunnista lakisääteisten rajoitusten vuoksi. Opinnäytetyö luotiin kevään 2020 aikana, joka loi omat haasteensa, kun maailmalla jylläävä koronavirus COVID-19 vaikutti myös toimeksiantoyrityksen liiketoimintaan.
Alatavoitteena opinnäytetyölle on antaa hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa sisällöntuottajille Instagramista ja siitä, millä tavoin Instagramia voidaan hyödyntää monin eri tavoin yrityksen markkinointisuunnitelmassa.
Opinnäytetyö painottuu Instagramiin ja siinä markkinoimiseen alaikäisille (alle 18-vuotiaille) henkilöille. Asiakaskuntaa on rajattu sen vuoksi, että Instagramin ikäraja on 13-vuotta. Päätavoitteena työllä on kehittää markkinointia ja näkyvyyttä Helsingissä sekä Vantaalla toimivaan lasersotapelipaikkaan, Megazoneen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään markkinointia ja mainontaa sekä sosiaalista mediaa. Opinnäytetyössä on toimeksiantoyritykselle luotu markkinointisuunnitelma, jota pystytään hyödyntämään käytännössä.
Opinnäytetyön tyyppi on toiminnallinen opinnäytetyö, joka syntyi toimeksiantoyrityksen tarpeesta keskittyä markkinointiin myös alaikäiset huomioiden, sillä heille kohdennettu markkinointi eroaa jonkun verran muista asiakaskunnista lakisääteisten rajoitusten vuoksi. Opinnäytetyö luotiin kevään 2020 aikana, joka loi omat haasteensa, kun maailmalla jylläävä koronavirus COVID-19 vaikutti myös toimeksiantoyrityksen liiketoimintaan.
Alatavoitteena opinnäytetyölle on antaa hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa sisällöntuottajille Instagramista ja siitä, millä tavoin Instagramia voidaan hyödyntää monin eri tavoin yrityksen markkinointisuunnitelmassa.