Käyttäjälähtöinen kiinteistöpalvelu : Kiinteistökäyttäjät huomioiva tilapalvelutoiminta
Koskenkorva, Janne (2020)
Koskenkorva, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115607
Tiivistelmä
Uuraisten kunta päätti kehittää teknisen toimen palvelutuotantoa siirtymällä kiinteistöjen ylläpidossa keskitettyyn tilapalvelumalliin. Muutoksen vaikutuksia sidosryhmille ei ollut selvitetty päätöksenteon yhteydessä. Tilapalvelumallia on jo pitkään hyödynnetty monissa kaupungeissa. Kaupunkien tilapalvelutoiminta on saanut osakseen ristiriitaisia kommentteja, ja päätös on aiheuttanut Uuraisten kunnan esimiehissä ennakkoluuloja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tilapalvelutoiminnan edellyttämät muutostarpeet organisaatiossa ja muodostaa niiden pohjalta mahdollisimman hyvin kiinteistökäyttäjät huomioiva toimintamalli. Toisena tavoitteena oli selvittää fyysisen työympäristön vaikutuksia työntekijän työtehokkuuteen ja työviihtyvyyteen.
Tilapalvelumuutoksen vaikutuksia kartoitettiin esimiesten teemahaastatteluilla. Analyysinä käytettiin teemoittelua. Fyysisten työympäristövaikutusten selvittämiseksi tehtiin kvalitatiivinen kyselytutkimus kunnan työntekijöille. Tutkimustuloksista ilmeni, että tilapalvelumuutoksella parannetaan kustannusten läpinäkyvyyttä, kohdistetaan kustannukset oikeudenmukaisesti, saavutetaan työajan säästöä ja vähennetään esimiesten työkuormaa. Toiminta edellyttää työtehtävien uudelleen järjestelyjä, osaamisen kehittämistä ja uusien sähköisten järjestelmien käyttöönottoa. Kyselyn tuloksista muodostettiin selkeä kuva fyysisen työympäristön vaikutuksista.
Johtopäätöksenä todettiin, että tilapalvelumalli ja sisäinen vuokramalli tuo paljon hyötyjä, mutta edellyttää toimintamuutoksia. Tilapalvelutoiminnan pohjaksi laadittiin eri osapuolet yhdistävä vuosikellomalli, jonka avulla kaikki työntekijät tulevat kuulluiksi ja heidän työympäristötoiveensa tulevat huomioiduksi talousarvion etenemisen suhteen oikea-aikaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tilapalvelutoiminnan edellyttämät muutostarpeet organisaatiossa ja muodostaa niiden pohjalta mahdollisimman hyvin kiinteistökäyttäjät huomioiva toimintamalli. Toisena tavoitteena oli selvittää fyysisen työympäristön vaikutuksia työntekijän työtehokkuuteen ja työviihtyvyyteen.
Tilapalvelumuutoksen vaikutuksia kartoitettiin esimiesten teemahaastatteluilla. Analyysinä käytettiin teemoittelua. Fyysisten työympäristövaikutusten selvittämiseksi tehtiin kvalitatiivinen kyselytutkimus kunnan työntekijöille. Tutkimustuloksista ilmeni, että tilapalvelumuutoksella parannetaan kustannusten läpinäkyvyyttä, kohdistetaan kustannukset oikeudenmukaisesti, saavutetaan työajan säästöä ja vähennetään esimiesten työkuormaa. Toiminta edellyttää työtehtävien uudelleen järjestelyjä, osaamisen kehittämistä ja uusien sähköisten järjestelmien käyttöönottoa. Kyselyn tuloksista muodostettiin selkeä kuva fyysisen työympäristön vaikutuksista.
Johtopäätöksenä todettiin, että tilapalvelumalli ja sisäinen vuokramalli tuo paljon hyötyjä, mutta edellyttää toimintamuutoksia. Tilapalvelutoiminnan pohjaksi laadittiin eri osapuolet yhdistävä vuosikellomalli, jonka avulla kaikki työntekijät tulevat kuulluiksi ja heidän työympäristötoiveensa tulevat huomioiduksi talousarvion etenemisen suhteen oikea-aikaisesti.