Vastuullisuuden toteutuminen yritysten hankinnoissa
Peura, Sami (2020)
Peura, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115842
Tiivistelmä
Vastuullisuus on nykyisin yhä merkittävämpi hankinnan kriteeri. Hankintojen vastuullinen hoitaminen on yrityksille tärkeää, sillä asiakkaat vaativat yhä useammin läpinäkyvyyttä koko toimitusketjulta. Vastuullisuuden toteutumisen varmistamiseksi yritysten täytyy tuntea hankintaketjunsa ja tehdä tiivistä yhteistyötä toimittajaverkoston kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Suomessa toimivien yritysten vastuullisen hankinnan nykytilaa, viimeaikaista kehitystä ja tulevaisuuden kehittämiskohteita. Tarkoituksena oli selvittää yritysten vastuullisen hankintatoimen ongelmakohtia ja pyrkiä löytämään näihin oikeita ratkaisuja. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, mutta siinä on myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen keskiössä oli sähköisesti toteutettu kyselytutkimus, joka lähetettiin eri alojen yrityksille ympäri Suomea. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä palveluntarjoajan analysointityökaluja, ja tuloksia verrattiin aiempaan tutkimustietoon. Hankintojen vastuullisuus on kehittynyt jatkuvasti. Yritysten ensisijaiset motiivit ovat imagohyödyt sekä kuluttajien ja sidosryhmien vaatimukset. Haasteet liittyvät usein kustannustekijöihin ja hankintaketjun seurannan vaikeuksiin. Vastuullisuuden kehittämisen kannalta tärkeää on johdon sitoutuminen ja hankintaketjun osapuolien yhteistyön tiivistäminen. Tutkimuksen tuloksilla on monia sovelluskohteita. Toimeksiantaja JAMK voi hyödyntää tuloksia esimerkiksi hankintakoulutuksessa sekä tutkimus- ja kehittämishankkeissa yhteistyöyritysten kanssa. Tuloksia voidaan soveltaa myös laajalti yrityssektorilla sekä erilaisissa koulutus- ja tutkimusprojekteissa.