HCT-yhdistelmän sekä uusiutuvan dieselin kustannus- ja ympäristövaikutukset
Tuuri, Saana (2020)
Tuuri, Saana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115970
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Kuljetus Tuuri Oy:n uuden HCT-yhdistelmän ja siinä käytettävän uusiutuvan dieselin kustannus- ja ympäristövaikutuksia. HCT-ajoneuvo toi kuljetusjärjestelmään muutoksia, joiden vaikutusta kustannuksiin ja niiden muodostumiseen haluttiin tutkia. Lisäksi uusiutuvan dieselin käyttö suhteessa kasvaneeseen kuljetuskapasiteettiin toi järjestelmälle uuden, ympäristönäkökulman. Haluttiin siis tutkia myös muutosten vaikutuksia päästöihin ja ympäristölle. Tavoitteena oli selvittää, kuinka kustannusrakenne muuttuu verrattuna aikaan ennen HCT-yhdistelmää ja uusiutuvaa dieseliä.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen pohjatietoina käytettiin erilaisia artikkeleja, kirjallisuutta ja lain määräyksiä. Tietoja tutkimukseen kerättiin havainnoimalla tutkittavaa ajoneuvoa, haastattelemalla yrityksen toimihenkilöitä ja tutkimalla yrityksen kirjanpitoa ja sisäisiä dokumentteja. Saaduilla tiedoilla selvitettiin kustannusrakenteita ja sen muutoksia.
Tutkimuksentuloksissa saatiin selville, että kustannusrakenne muuttui uuden ajoneuvon ja polttoaineen myötä paljon. Työntekijäkustannuksissa ja polttoainekustannuksissa havaittiin suurimmat muutokset. Ympäristöön puolestaan vaikuttivat eniten polttoaineen vaihtaminen uusiutuvaan dieseliin ja kilometrikertymän vähentyminen.
Opinnäytetyön johtopäätöksistä toimeksiantaja pystyi näkemään muutoksen todelliset vaikutukset erityisesti työntekijä- ja polttoainekustannuksiin. Ympäristövaikutusten muutoksen suurus ovat merkittävät. Tutkimus luo pohjan tulevaisuuteen uusien ajoneuvojen suunnitteluun, hankintaan ja käytettävän polttoaineen valintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen pohjatietoina käytettiin erilaisia artikkeleja, kirjallisuutta ja lain määräyksiä. Tietoja tutkimukseen kerättiin havainnoimalla tutkittavaa ajoneuvoa, haastattelemalla yrityksen toimihenkilöitä ja tutkimalla yrityksen kirjanpitoa ja sisäisiä dokumentteja. Saaduilla tiedoilla selvitettiin kustannusrakenteita ja sen muutoksia.
Tutkimuksentuloksissa saatiin selville, että kustannusrakenne muuttui uuden ajoneuvon ja polttoaineen myötä paljon. Työntekijäkustannuksissa ja polttoainekustannuksissa havaittiin suurimmat muutokset. Ympäristöön puolestaan vaikuttivat eniten polttoaineen vaihtaminen uusiutuvaan dieseliin ja kilometrikertymän vähentyminen.
Opinnäytetyön johtopäätöksistä toimeksiantaja pystyi näkemään muutoksen todelliset vaikutukset erityisesti työntekijä- ja polttoainekustannuksiin. Ympäristövaikutusten muutoksen suurus ovat merkittävät. Tutkimus luo pohjan tulevaisuuteen uusien ajoneuvojen suunnitteluun, hankintaan ja käytettävän polttoaineen valintaan.