Pelillistäminen motivaattorina opiskeluun ammattikorkeakoulussa
Nurmi, Joni (2020)
Lataukset:
Nurmi, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216155
Tiivistelmä
Pelillistäminen ei ole pelaamista tai leikkiä, vaan motivointia peleistä tuttujen elementtien avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, voisiko pelillistäminen kasvattaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu pelillistämiseen, opiskeluun ja motivaatioon. Pelillistämisen osuus painottuu käsitteen, määritelmän, sisällön, rakenteen ja hyötyjen tutkimiseen, sekä tarkastelemaan, miten se toimii opiskelussa. Motivaatiota tutkitaan erilaisten motivaatioteorioiden pohjalta ja niitä heijastetaan pelillistämisen käytäntöihin. Lähdeaineistona on käytetty kotimaista ja ulkomaista tutkimustietoa ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritetaan määrällisenä tutkimuksena, jonka kohderyhmänä on tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijat. Tutkimusongelmaa tarkastellaan sekä teorian, että opiskelijoiden vastausten perusteella. Tutkimuksessa mitataan opiskelijoiden nykyistä opiskelumotivaatiota, pelitaustaa, pelillistämisen kokemuksia ja näkemyksiä pelillistämiseen liittyen. Kyselylomake koottiin motivaatioon, peleihin ja pelillistämiseen liittyvien teorioiden pohjalta. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 160 henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijat pääosin uskoisivat, että pelillistämisen avulla opiskelumotivaatio kasvaisi. Kokemukset pelillistetystä opiskelusta olivat tyypilliseen opiskelutilanteeseen verrattuna parempia. Aktiiviset digitaalisten pelien pelaajat toivoisivat pelillistämistä käytettävän enemmän opiskelun yhteydessä verrattuna niihin, jotka pelaavat harvemmin. Tutkimuksen mukaan opiskelijat olisivat valmiita pelillistämisen ratkaisuihin opiskelussa.
Opinnäytetyön tutkimus suoritetaan määrällisenä tutkimuksena, jonka kohderyhmänä on tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijat. Tutkimusongelmaa tarkastellaan sekä teorian, että opiskelijoiden vastausten perusteella. Tutkimuksessa mitataan opiskelijoiden nykyistä opiskelumotivaatiota, pelitaustaa, pelillistämisen kokemuksia ja näkemyksiä pelillistämiseen liittyen. Kyselylomake koottiin motivaatioon, peleihin ja pelillistämiseen liittyvien teorioiden pohjalta. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 160 henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijat pääosin uskoisivat, että pelillistämisen avulla opiskelumotivaatio kasvaisi. Kokemukset pelillistetystä opiskelusta olivat tyypilliseen opiskelutilanteeseen verrattuna parempia. Aktiiviset digitaalisten pelien pelaajat toivoisivat pelillistämistä käytettävän enemmän opiskelun yhteydessä verrattuna niihin, jotka pelaavat harvemmin. Tutkimuksen mukaan opiskelijat olisivat valmiita pelillistämisen ratkaisuihin opiskelussa.