Soittajan kehollisuus : kehotietoisuuden merkitys viulunsoitossa
Schäfer, Sofia (2020)
Schäfer, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216198
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja taiteellisesta osasta. Taiteellinen osuus on konsertti ’Iltapäivä Wienissä’ Nauvon kamarimusiikkipäivillä. Konsertti pidettiin Nauvon kirkossa 5.7.2019.Tavoitteena tässä kirjallisessa opinnäytetyössä on tarkastella soittajan kehollisuutta ja kehotietoisuuden merkitystä soittajalle.
Tietoja ja keinoja kehotietämyksen lisäämiseen on tarkasteltu lähdekirjallisuuden avulla keskittyen erityisesti Body Mapping -menetelmään, jossa pyritään korjaamaan virheellisiä käsityksiä kehon rakenteesta ja toiminnasta. Menetelmän avulla opetellaan tuntemaan kehoa anatomian ja tunneaistin kautta. Eri instrumenttien soittajilta vaaditaan tarkkaa kehon kartan tuntemista juuri kyseisen instrumentin edellyttämällä tavalla. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty viulunsoittoa koskeviin ergonomiakysymyksiin ja kehonkarttaan.
Hyvä soittoasento löytyy, kun keho on tasapainossa kuuden tasapainopisteen ympärillä. Viulistin kehon kartan tulisi olla erityisen tarkka käsien ja yläruumiin osalta. On tärkeää tietää, mitkä osat kehossa kannattelevat suurimman osan painosta ja minkä osien on oltava kannateltuja, jotta soitto on vapaata ja vaivatonta.
Body Mapping -menetelmän avulla karttuneita tietoja ja taitoja, mm. tarkkaa kehonkarttaa voi hyödyntää ja soveltaa muusikon ja musiikkipedagogin ammatissa mm. seuraavissa viulunsoittoon liittyvissä osa-alueissa: soittoasennon korjaaminen, soittotekniikan helpottaminen ja kehittäminen, rasitusvammojen ennaltaehkäisy ja soittamisen vapauttaminen sekä ergonomisen harjoittelun ohjaaminen. This bachelor`s thesis consists of two parts. The artistic part is the concert “Iltapäivä Wienissä” (An afternoon in Vienna) as part of the chamber music festival in Nauvo 2019. The concert was held on the 5th of July at Nauvo church in 2019.
The objective of the written part of this thesis is to explore the meaning and the importance of body awareness and the structure of the body for the instrument player.
The information and the means to increase body awareness are looked for with the help of the source material concentrating especially on the Body Mapping method. With this method, an attempt is made to correct faulty ideas of the structure and functions of the body. With the help of the method, one can learn to get familiar with the body with the help of anatomy and the kinesthetic sense and to build an accurate mental picture of the body. Knowing how the body is supposed to move, helps to improve the playing technique and to prevent injuries. Different instrument players need the exact knowing of the body map in the way required just by the instrument in question. This thesis concentrates on a violinist`s body map and the ergonomic issues of a violinist.
A good playing position can be found when the body is balanced around six balance points. The map of the violinist's body should be exact around the hands and the upper body. It is important to know what parts of a body support most of the weight and what parts must be supported so that violin playing will be free and effortless.
Body Mapping can be utilised and applied for example in the following sectors: the fixing of the playing position, the helping and developing the playing technique, the preventing of stress injuries, the freeing of violin playing and the directing to a more ergonomic way of violin playing practice.
Tietoja ja keinoja kehotietämyksen lisäämiseen on tarkasteltu lähdekirjallisuuden avulla keskittyen erityisesti Body Mapping -menetelmään, jossa pyritään korjaamaan virheellisiä käsityksiä kehon rakenteesta ja toiminnasta. Menetelmän avulla opetellaan tuntemaan kehoa anatomian ja tunneaistin kautta. Eri instrumenttien soittajilta vaaditaan tarkkaa kehon kartan tuntemista juuri kyseisen instrumentin edellyttämällä tavalla. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty viulunsoittoa koskeviin ergonomiakysymyksiin ja kehonkarttaan.
Hyvä soittoasento löytyy, kun keho on tasapainossa kuuden tasapainopisteen ympärillä. Viulistin kehon kartan tulisi olla erityisen tarkka käsien ja yläruumiin osalta. On tärkeää tietää, mitkä osat kehossa kannattelevat suurimman osan painosta ja minkä osien on oltava kannateltuja, jotta soitto on vapaata ja vaivatonta.
Body Mapping -menetelmän avulla karttuneita tietoja ja taitoja, mm. tarkkaa kehonkarttaa voi hyödyntää ja soveltaa muusikon ja musiikkipedagogin ammatissa mm. seuraavissa viulunsoittoon liittyvissä osa-alueissa: soittoasennon korjaaminen, soittotekniikan helpottaminen ja kehittäminen, rasitusvammojen ennaltaehkäisy ja soittamisen vapauttaminen sekä ergonomisen harjoittelun ohjaaminen.
The objective of the written part of this thesis is to explore the meaning and the importance of body awareness and the structure of the body for the instrument player.
The information and the means to increase body awareness are looked for with the help of the source material concentrating especially on the Body Mapping method. With this method, an attempt is made to correct faulty ideas of the structure and functions of the body. With the help of the method, one can learn to get familiar with the body with the help of anatomy and the kinesthetic sense and to build an accurate mental picture of the body. Knowing how the body is supposed to move, helps to improve the playing technique and to prevent injuries. Different instrument players need the exact knowing of the body map in the way required just by the instrument in question. This thesis concentrates on a violinist`s body map and the ergonomic issues of a violinist.
A good playing position can be found when the body is balanced around six balance points. The map of the violinist's body should be exact around the hands and the upper body. It is important to know what parts of a body support most of the weight and what parts must be supported so that violin playing will be free and effortless.
Body Mapping can be utilised and applied for example in the following sectors: the fixing of the playing position, the helping and developing the playing technique, the preventing of stress injuries, the freeing of violin playing and the directing to a more ergonomic way of violin playing practice.