Var i processen av att producera en kortfilm upplever medianomstuderande stress och ångest?
Wikström, Sonja (2020)
Wikström, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216182
Tiivistelmä
I mitt examensarbete har jag valt att fokusera på mediastuderandenas hälsa och välmående i film- och TV-skapandet. Genom att använda mig av en kvantitativ forskningsmetod har jag utformat en enkätundersökning för att ta reda på när och hur mediastuderanden upplever stress och ångest i produktionsprocessen. Dessa två känslor är relevanta i mediabranschen generellt och även för studerandena i sitt kreativa arbete under studietiden. I undersökningen har jag valt att fokusera på fyra av fem yrkesinriktningar vid institutionen för Film och Media på Arcada (foto och klipp, ljud, producentskap och manus och regi) eftersom studierna innehåller flera praktiska kurser där studenterna producerar bl.a. kortfilmer. Undersökningen är indelad i tre huvudkategorier: preproduktion, inspelning och postproduktion. Med hjälp av enkäten har jag kunnat se mönster i studerandenas upplevelser av stress och ångest, och fått reda på vilka typer av symptom de upplever under kursernas gång. I forskningen har jag därmed kartlagt 12 symptom och belyst de delmoment där studerandena upplever stress och ångest. Målet är att examensarbetet i framtiden skall hjälpa både studeranden och lärare att identifiera de tillfällen där stress och ångest upplevs, och öppna för vidareutveckling av strategier och verktyg för att hantera stress och ångest i produktionsprocessen.