Motivationsfaktorer och hinder för att utföra fysisk aktivitet hos barn under skolåldern
Hartman, Linda (2020)
Hartman, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216122
Tiivistelmä
Detta examensarbete klargör motivationsfaktorer och eventuella hinder till fysisk aktivitet hos barn under skolåldern. Syftet med arbetet är att klargöra för vilka faktorer som påverkar barn i daghemsålder att ägna sig åt fysisk aktivitet. Dessutom koncentre- ras även arbetet på faktorer som hindrar barn att utöva fysisk aktivitet. Arbetet är en systematisk litteraturstudie. Genom tretton stycken vetenskapliga artiklar presenteras olika faktorer som antingen motiverar eller hindrar barn till fysisk aktivitet. Alla artiklar är skrivna och publicerade på engelska och har hittats på antingen Academic Search Complete (EBSCO) eller Sport Discus (EBSCO). För att arbetet ska vara så aktuellt som möjligt har vetenskapliga artiklar från 2010-talet använts då resultatet presenterats. I resultaten presenteras en stor del av de olika faktorer som tillför motivation då barn ägnar sig åt fysisk aktivitet. Resultatet klargör bland annat föräldrarnas roll, miljöns och omgivningens påverkan, men även andra orsaker som påverkar den fysiskt aktiva livsstilen hos ett barn. Arbetet tar även upp självbestämmandeteorin och dess påverkan på motivationen hos barn under skolåldern. Tack vare en stor mängd artiklar och ett brett utbud av information, har en klar grund kunnat sättas i vad som egentligen får barn att röra på sig. Den absoluta sanningen är ändå ännu ett frågetecken, eftersom det är utmanande att veta hur barnen egentligen känner sig då det kommer till att motiveras till fysisk aktivitet. Barn under skolåldern är ännu för unga för att kunna medverka i intervjuer med hög reliabilitet och validitet.