Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle online-matkatoimistolle
Tenhunen, Petra (2020)
Tenhunen, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216231
Tiivistelmä
Tämä produktiivinen eli toiminnallinen opinnäytetyö on tehty Haaga-Helian matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman lopputyönä syksyn 2019 sekä kevään 2020 aikana. Liiketoimintasuunnitelman ja yritysidean alkuperäinen versio on tehty jo loppuvuodesta 2018 Yrittäjyys ja matkailuliiketoiminnan aloittaminen -kurssilla, josta sitä on lähdetty muokkaamaan ja laajentamaan opinnäytetyöksi. Yrityksen tarkoituksena on järjestää matkoja sovelluksen kautta toisensa löytäneille matkapareille -tai ryhmille. Opinnäytetyön tuotoksena kehitetään ohjeet ja teoria uuden yrityksen perustamiseen sekä liiketoimintasuunnitelma mahdollisesti perustettavalle online-matkatoimistolle.
Työn päätavoitteena on selvittää yrityksen perustamiseen vaadittavat asiat ja tehdä toimiva liiketoimintasuunnitelma. Alatavoitteena on kokemuksen ja tiedon lisääminen, jotta asiantunteva yrittäjyys olisi mahdollista. Tarkoituksena on siis tehdä niin hyvä taustatutkimus yrityksen perustamisesta, applikaatioista sekä online-matkatoimistoista, että yrityksen perustaminen ja liiketoimintasuunnitelman tekeminen on näiden asioiden pohjalta helpompaa. Työssä on jätetty vähemmälle huomiolle tuotteistaminen ja hinnoittelu, sillä ne ovat asioita, joita on helpompi miettiä lisää yrityksen perustamisvaiheessa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperusta- ja teorialuvuista, joissa selviää, mitä aiheesta on aikaisemmin tutkittu lähteiden avulla. Johdannon jälkeen perehdytään online-matkatoimistoihin, digitalisaatioon, applikaatioihin, matkatoimistojen murrokseen, tärkeimpiin käsitteisiin työn kannalta sekä vastuulliseen matkailuun liittyviin kysymyksiin. Seuraavaksi käsitellään yrityksen perustamista ja sen vaiheita sekä liiketoimintasuunnitelman rakennetta. Viimeinen luku ennen pohdintaa kertoo liiketoimintasuunnitelman tekemisprosessista. Kyseisessä luvussa vastataan kysymyksiin ”Miten tehtiin”, ”Milloin tehtiin” ja ”Mitä tehtiin”. Liitteenä työssä on liiketoimintasuunnitelma yritykselle, joka on tehty samassa järjestyksessä kuin prosessin kuvaus -luku.
Johtopäätöksenä todettiin, että idea voisi menestyä, sillä digitalisaatio on nykypäivän trendi, ja ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa puhelimillaan ja internetissä, sekä lataavat erilaisia applikaatioita puhelimiinsa. Tänä päivänä mennään harvoin matkatoimistoon varaamaan matkaa, vaan se tehdään yleensä internetin kautta. Ihmiset myös haluavat kokea uutta ja koetella omia rajojaan, jota tuntemattoman ihmisen tai ihmisten kanssa matkalle lähtö tukee. Lisäksi liiketoimintasuunnitelman laskelmat osoittivat, että yrityksen toiminta voisi olla kannattavaa.
Työn päätavoitteena on selvittää yrityksen perustamiseen vaadittavat asiat ja tehdä toimiva liiketoimintasuunnitelma. Alatavoitteena on kokemuksen ja tiedon lisääminen, jotta asiantunteva yrittäjyys olisi mahdollista. Tarkoituksena on siis tehdä niin hyvä taustatutkimus yrityksen perustamisesta, applikaatioista sekä online-matkatoimistoista, että yrityksen perustaminen ja liiketoimintasuunnitelman tekeminen on näiden asioiden pohjalta helpompaa. Työssä on jätetty vähemmälle huomiolle tuotteistaminen ja hinnoittelu, sillä ne ovat asioita, joita on helpompi miettiä lisää yrityksen perustamisvaiheessa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperusta- ja teorialuvuista, joissa selviää, mitä aiheesta on aikaisemmin tutkittu lähteiden avulla. Johdannon jälkeen perehdytään online-matkatoimistoihin, digitalisaatioon, applikaatioihin, matkatoimistojen murrokseen, tärkeimpiin käsitteisiin työn kannalta sekä vastuulliseen matkailuun liittyviin kysymyksiin. Seuraavaksi käsitellään yrityksen perustamista ja sen vaiheita sekä liiketoimintasuunnitelman rakennetta. Viimeinen luku ennen pohdintaa kertoo liiketoimintasuunnitelman tekemisprosessista. Kyseisessä luvussa vastataan kysymyksiin ”Miten tehtiin”, ”Milloin tehtiin” ja ”Mitä tehtiin”. Liitteenä työssä on liiketoimintasuunnitelma yritykselle, joka on tehty samassa järjestyksessä kuin prosessin kuvaus -luku.
Johtopäätöksenä todettiin, että idea voisi menestyä, sillä digitalisaatio on nykypäivän trendi, ja ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa puhelimillaan ja internetissä, sekä lataavat erilaisia applikaatioita puhelimiinsa. Tänä päivänä mennään harvoin matkatoimistoon varaamaan matkaa, vaan se tehdään yleensä internetin kautta. Ihmiset myös haluavat kokea uutta ja koetella omia rajojaan, jota tuntemattoman ihmisen tai ihmisten kanssa matkalle lähtö tukee. Lisäksi liiketoimintasuunnitelman laskelmat osoittivat, että yrityksen toiminta voisi olla kannattavaa.