Instagram-plan för transmediala dramaserier : Sex steg till en lyckad transmedial dramaserie
Käld, Mia (2020)
Käld, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216371
Tiivistelmä
Transmedialt berättande har varit en del av medieproduktioner i flera år innan sociala medier fanns. Sociala medier är en stor del av ungdomars vardag i dag och därför är det ett bra val att använda sociala medier som en del av en transmedial dramaserie. Den norska dramaserien SKAM gjorde succé genom att skapa drama i realtid på olika sociala nätverk som Instagram, och lyckades därmed med att nå den svåra målgruppen tonåringar. Forskningsfrågan för detta arbete är: Hur kan en transmedial dramaserie, för finlandssvenska ungdomar som målgrupp, utföras med hjälp av sociala medier som en del av berättelsen? Genom att anpassa SKAMs process för Svenskfinland kan man skapa transmedialt innehåll som ger mervärde och skapar gemenskap bland publiken. I arbetet används Henry Jenkins teori om transmedialt berättande. Jenkins var den som först myntade begreppet år 2003. Metoderna som används i arbetet är enkätundersökning och riktmärkning. Respondenterna är finlandssvenska högstadie- och gymnasieelever i åldern 13–16. Riktmärkningen fokuserar på SKAM. Arbetet är avgränsat till att behandla värdet av en transmedial serie med sociala medier som en del av berättelsen för den finlandssvenska publiken. Enkätundersökningen visade att sociala medier kan inkluderas i en dramaserie om det görs på ett trovärdigt och äkta sätt. Resultatet från riktmärkningen jämfördes med resultatet från enkätundersökningen, och på basen av det skapades en Instagramplan som är anpassad för den finlandssvenska målgruppen. Både skillnader och likheter som uppstått mellan riktmärkningens resultat och enkätundersökningens resultat har tagits i beaktande.