Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimateriaali 6-8-vuotiaille lapsille laulun opiskeluun

Antinmaa, Pilvi (2020)

 
Avaa tiedosto
Antinmaa_Pilvi.pdf (481.6Kt)
Lataukset: 


Antinmaa, Pilvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota oppimateriaali 6-8-vuotiaille lapsille laulun yksilöopetukseen huomioiden heidän kehitystasonsa ja oppimisen edellytykset. Laulunopetuksessa ei juurikaan ole tarjolla Suomen kansanlauluperinnettä kunnioittavaa materiaalia lasten suuhun sopivilla sanoilla ja tällä työllä haluttiin tuoda mahdollisuus opettaa myös suomalaista musiikkihistoriaa. Tilaus tälle työlle nousi henkilökohtaisista ja kollegoiden tarpeista entistä nuorempien lasten halutessa laulutunteja, vaikka käytännössä 6-8-vuotiaille ei vielä juurikaan ole tarjolla yksilöopetusta. Useiden oppilaitosten opetussuunnitelmia läpikäydessä kävi ilmi, että esikouluikäiset lapset olivat vielä mukana muskaritoiminnassa ja alkoivat saada muista instrumenteista poiketen yksilöopetusta aikaisintaan 7-vuotiaasta lähtien. Esi- ja alakoulun ensimmäistä ja toista luokkaa käyvien lasten osuus laulunopettajien kohderyhmänä oli vanhemmilta saatujen yhteydenottojen perusteella selvästi kasvussa. Tämän materiaalin ja opinnäytetyön toivottiin antavan avaimia opetukseen ja rohkeutta aloittaa yksilötunnit entistä nuorempien laulajien kanssa. Työssä syvennyttiin erityisesti esiopetusikäisten ja koulun 1. ja 2. luokkaa käyvien lasten anatomiaan äänenmuodostus- ja hengityselimien osalta, lasten ääneen ja kehitykseen sekä oppimiskäsityksiin, joihin laadittu oppimateriaali pohjattiin.

Oppimateriaaliksi valittiin suomalaisia kansanlauluja uusilla, eläinaiheisilla sanoituksilla, jotta voitaisiin jatkaa musiikkiperinteiden ja suomalaisen musiikin historian opettamista nykylapsille. Oman kulttuurihistoriansa tunteminen avaa ymmärrystä nykypäivän ilmiöille ja selittää suomalaisen musiikkitarjonnan molli-painotteisuuden ja lyriikoiden surumielisyyden. Kevyen musiikin ja popin vaikutukset näkyvät lasten lauluvalinnoissa tunneilla, eivätkä perinteiset lastenlaulut ja vaikeasti ymmärrettävät kansanlaulut enää kiinnosta lapsia. Opinnäytetyössä haluttiin kuitenkin tuoda vaihtoehto pop-musiikkigenren rinnalle rikastuttamaan ja avaamaan Suomen kulttuuriperintöä sekä lisätä tietoa 6-8- vuotiaiden kehityksestä ja oppimisedellytyksistä.

Laulunopetukselle syntynyt tarve johtuu niin peruskouluopetuksen vähentyneistä taideaineiden opetusresursseista ja osaamisesta kuin sosiaalisen median ja television myötä nousseiden ilmiöiden kuten YouTube-kanavien ja laulukilpailuiden suosiosta. Laulunopetus vaatii lisää tietoa ja vaihtoehtoja olemassa olevien materiaalien rinnalle 6-8-vuotiaiden lasten opettamiseksi. Oppimateriaalin käytännön kokeilu jäi vielä tutkimatta, mutta suunnitelma sen toteuttamiseksi on jo olemassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste