Tacit knowledge management in a testing services company
Palmu, Olli-Pekka (2020)
Palmu, Olli-Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216148
Tiivistelmä
Tiedon ja tietämyksen hallinta yrityksissä on tärkeää henkilökunnan osaamisen ja yrityksen tuottamien palveluiden laadun varmistamiseksi, varsinaisten laadunvarmistusjärjestelmien lisäksi. Monissa yrityksissä vanhemmat työntekijät kouluttavat uusia työntekijöitä, jolloin kouluttajan tietotaso ja tiedon jakaminen vaikuttavat suoraan uuden työntekijän kehittymiseen. Yrityksen toimintakulttuurin tulisikin määritellä tavoitteet ja käytännön tavat tiedon ja tietämyksen systemaattiselle tallentamiselle ja jakamiselle, jolloin tiedon ja tietämyksen hallinta saadaan sulautumaan sujuvasti normaalin arkitoimintaan.
Opinnäytetyö käsittelee tiedon ja tietämyksen hallintaa ensin teoriatasolla tutkien tiedon, informaation ja tietouden välisiä yhtymäkohtia ja määritelmiä useiden kansainvälisten asiantuntijoiden näkökulmista. Tieto ja tietämys koostuu kahdesta pääasiallisesta osa-alueesta: hiljaisesta tiedosta ja eksplisiittisestä tiedosta. Hiljainen tieto on dokumentoimatonta tietoa, joten se on saatavilla ainoastaan henkilökunnalta; voidaan puhua myös kokemuksesta, taidoista, osaamisesta, inhimillisestä pääomasta ja viestinnästä. Hiljaisen tiedon vastine, eksplisiittinen tieto, on dokumentoitua tietoa, jota hallitaan yleensä yrityksen tietokannoissa.
Kyselyn ja haastatteluiden tuloksista syntynyt kolmiportainen toimintaehdotus kohdeyritykselle suuntautuu pääasiallisesti tukidokumentaation rakenteen yhdenmukaistamiseen, koulutuksen ja koulutusmateriaalien vahvistamiseen sekä tasokokeiden hyödyntämiseen. Toissijaisia parannusehdotuksia ovat videomateriaalin hyödyntämisen määrittely sekä jatkuvan oppimisen ja kokemuksien jakaminen yrityksen tietohallintoa käyttäen. Kolmannella tasolla parannusehdotukset keskittyvät tiedonhallinnan yksinkertaistamiseen sekä palkitsemisjärjestelmän luomiseen.
Opinnäytetyö käsittelee tiedon ja tietämyksen hallintaa ensin teoriatasolla tutkien tiedon, informaation ja tietouden välisiä yhtymäkohtia ja määritelmiä useiden kansainvälisten asiantuntijoiden näkökulmista. Tieto ja tietämys koostuu kahdesta pääasiallisesta osa-alueesta: hiljaisesta tiedosta ja eksplisiittisestä tiedosta. Hiljainen tieto on dokumentoimatonta tietoa, joten se on saatavilla ainoastaan henkilökunnalta; voidaan puhua myös kokemuksesta, taidoista, osaamisesta, inhimillisestä pääomasta ja viestinnästä. Hiljaisen tiedon vastine, eksplisiittinen tieto, on dokumentoitua tietoa, jota hallitaan yleensä yrityksen tietokannoissa.
Kyselyn ja haastatteluiden tuloksista syntynyt kolmiportainen toimintaehdotus kohdeyritykselle suuntautuu pääasiallisesti tukidokumentaation rakenteen yhdenmukaistamiseen, koulutuksen ja koulutusmateriaalien vahvistamiseen sekä tasokokeiden hyödyntämiseen. Toissijaisia parannusehdotuksia ovat videomateriaalin hyödyntämisen määrittely sekä jatkuvan oppimisen ja kokemuksien jakaminen yrityksen tietohallintoa käyttäen. Kolmannella tasolla parannusehdotukset keskittyvät tiedonhallinnan yksinkertaistamiseen sekä palkitsemisjärjestelmän luomiseen.