Näyttelijän ohjaaminen kuunnelmatuotannossa
Kapanen, Tytti (2020)
Kapanen, Tytti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216152
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka näyttelijää tulisi ohjata kuunnelmatuotannossa. Tavoitteena oli selvittää, mitä ominaispiirteitä näyttelijän ohjaamisessa on kuunnelmatuotannon aikana. Tutkimuslähteinä käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta, internet-julkaisuja sekä Tiina Luoman haastattelua. Lisäksi toteutettiin kokeellinen kuunnelman äänitys Tampereen ammattikorkeakoulun studiotiloissa, jossa testattiin näyttelijän ohjaamista kuunnelmatuotannossa.
Tutkimustyö osoitti, että näyttelijän ohjaaminen perustuu kuunnelmatuotannossa samoihin perusteisiin kuin esimerkiksi teatterissa ja kameratuotannoissa. Tutkimuksen pohjalta huomattiin, että kuunnelman olemus ääniteoksena kuitenkin asettaa tiettyjä ominaispiirteitä näyttelijän työskentelylle, ja siten näyttelijän ohjaamiselle. Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksista oli, että näyttelijä havainnoidaan kuunnelmassa ainoastaan äänen kautta, ja tämä täytyy huomioida näyttelijän ilmaisussa. Tutkimus myös osoitti, että mikrofoni ja studiotila vaikuttavat näyttelijän työskentelyyn.
Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, ettei näyttelijän ohjaamiseen kuunnelmassa ole yhtä oikeaa tapaa. Työskentelytavat vaihtelevat ammattilaisten välillä. Tärkeää ohjauksessa on kuitenkin ohjaajan ymmärrys kuunnelman tekoprosessista sekä ohjaajan läsnäolo näyttelijää varten. Opinnäytetyön materiaaliksi haastateltiin kokenutta äänisuunnittelijaa ja ohjaajaa Tiina Luomaa. Mahdollinen jatkotutkimus aiheesta voisi sisältää useiden kuunnelmassa työskennelleiden ohjaajien sekä näyttelijöiden haastatteluita.
Tutkimustyö osoitti, että näyttelijän ohjaaminen perustuu kuunnelmatuotannossa samoihin perusteisiin kuin esimerkiksi teatterissa ja kameratuotannoissa. Tutkimuksen pohjalta huomattiin, että kuunnelman olemus ääniteoksena kuitenkin asettaa tiettyjä ominaispiirteitä näyttelijän työskentelylle, ja siten näyttelijän ohjaamiselle. Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksista oli, että näyttelijä havainnoidaan kuunnelmassa ainoastaan äänen kautta, ja tämä täytyy huomioida näyttelijän ilmaisussa. Tutkimus myös osoitti, että mikrofoni ja studiotila vaikuttavat näyttelijän työskentelyyn.
Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, ettei näyttelijän ohjaamiseen kuunnelmassa ole yhtä oikeaa tapaa. Työskentelytavat vaihtelevat ammattilaisten välillä. Tärkeää ohjauksessa on kuitenkin ohjaajan ymmärrys kuunnelman tekoprosessista sekä ohjaajan läsnäolo näyttelijää varten. Opinnäytetyön materiaaliksi haastateltiin kokenutta äänisuunnittelijaa ja ohjaajaa Tiina Luomaa. Mahdollinen jatkotutkimus aiheesta voisi sisältää useiden kuunnelmassa työskennelleiden ohjaajien sekä näyttelijöiden haastatteluita.