Elintarvikealan pienyritysten mainonta ja menekinedistäminen : Aitoja makuja -hanke
Skyttä, Saara (2011)
Skyttä, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101613831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101613831
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sitä, millainen merkitys markkinointiviestinnällä on pienille yrityksille. Erityisesti tarkastelun kohteena oli, millä tavalla elintarvikealan pienyrittäjien kannattaa huolehtia tuotteidensa mainostamisesta ja menekinedistämisestä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Aitoja makuja –hanke. Se on valtakunnallinen hanke, joka toimii elintarvikealan pienyrittäjien näkyvyyden, löydettävyyden sekä tunnettuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitteltiin yleisesti markkinointiviestintää ja tämän jälkeen paneuduttiin mainontaan ja menekinedistämiseen elintarvikealan pienyrittäjien kannalta. Tutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen www-kysely Aitoja makuja –hankkeessa mukana oleville yrityksille. Kyselyssä tiedusteltiin kyseisten yrittäjien mielipidettä aitojamakuja.fi –sivustosta, ja selvitettiin sitä, mitä keinoja he käyttävät yrityksensä mainonnassa ja menekinedistämisessä.
Kun yritys valitsee mainonnan ja menekinedistämisen keinoja, sen pitää huomioida omat resurssinsa. Aitojamakuja.fi –sivustolla mukana oleminen on yrityksille ilmainen ja hyvä keino saada näkyvyyttä. Internet on nykyään yrityksille merkittävä mainoskanava omien tuotteiden esiin saamisessa. Tutkimustulosten mukaan yritykset olivat käyttäneet eniten sanomalehtiä ja toiseksi eniten verkkomainontaa mainonnan keinoista. Torit ja messut taas olivat suosittuja menekinedistämisen keinoja. Keskittyminen tiettyihin mainostamisen ja menekinedistämisen keinoihin tuo yritykselle parhaan hyötysuhteen. Yrityksen pitää myös muistaa asettaa markkinointiviestinnälleen tavoitteet ja seurata niiden toteutumista. Markkinointiviestinnän pitää olla tarkkaan suunniteltua toimintaa, jotta käytettävistä keinoista pystytään muodostamaan toimiva kokonaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitteltiin yleisesti markkinointiviestintää ja tämän jälkeen paneuduttiin mainontaan ja menekinedistämiseen elintarvikealan pienyrittäjien kannalta. Tutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen www-kysely Aitoja makuja –hankkeessa mukana oleville yrityksille. Kyselyssä tiedusteltiin kyseisten yrittäjien mielipidettä aitojamakuja.fi –sivustosta, ja selvitettiin sitä, mitä keinoja he käyttävät yrityksensä mainonnassa ja menekinedistämisessä.
Kun yritys valitsee mainonnan ja menekinedistämisen keinoja, sen pitää huomioida omat resurssinsa. Aitojamakuja.fi –sivustolla mukana oleminen on yrityksille ilmainen ja hyvä keino saada näkyvyyttä. Internet on nykyään yrityksille merkittävä mainoskanava omien tuotteiden esiin saamisessa. Tutkimustulosten mukaan yritykset olivat käyttäneet eniten sanomalehtiä ja toiseksi eniten verkkomainontaa mainonnan keinoista. Torit ja messut taas olivat suosittuja menekinedistämisen keinoja. Keskittyminen tiettyihin mainostamisen ja menekinedistämisen keinoihin tuo yritykselle parhaan hyötysuhteen. Yrityksen pitää myös muistaa asettaa markkinointiviestinnälleen tavoitteet ja seurata niiden toteutumista. Markkinointiviestinnän pitää olla tarkkaan suunniteltua toimintaa, jotta käytettävistä keinoista pystytään muodostamaan toimiva kokonaisuus.