Opettajana oppimassa
Kivelä, Konsta (2020)
Kivelä, Konsta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316567
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin opettajuutta sekä sen kehitysmahdollisuuksia. Opinnäytetyön tutkimuskysymys etsi vastauksia siihen, miten opettajuutta voisi kehittää. Minkälainen ohjaus vastaa nykyaikaista oppilaslähtöistä oppimista sekä kasvua ja kehitystä? Tavoitteena oli koota pedagoginen opas, joka herättäisi pedagogeissa syvällisempää pohdintaa omasta ohjauksestaan. Koska opetusala elää jatkuvassa kehityksessä, tarkoituksena oli antaa tutkijalle itselleen sekä muille pedagogeille uusia näkökulmia ja keinoja ohjauksen monipuolistamiseksi. Työssä käsiteltiin opetukseen liittyviä teorioita, problematiikkaa ja mahdollisuuksia sekä omaa kokemusta opettajana toimimisesta. Perinteisen pedagogiikan lisäksi työhön tuotiin näkemyksiä musiikkiterapian menetelmien hyödyntämisestä musiikinopetuksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusprosessi oli luonteeltaan kokemuksellista sekä tutkivaa oppimista. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin havainnointia omista kokemuksista sekä erilaisia dokumentteja. Työ perustui pitkälti tutkijan omaan kokemukseen soitonopetuksesta, jonka tueksi haettiin teoriataustaa alan kirjallisuudesta. Tutkimus sisälsi osittain myös toimintatutkimuksen piirteitä.
Tutkimuksessa tuotiin ilmi opettamiseen liittyviä ongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja. Työhön onnistuttiin tuomaan uusia ideoita sekä jo entuudestaan tuttuja hyväksi todettuja menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteet onnistuttiin toteuttamaan ja tutkimuskysymykseen löydettiin vastauksia. Tutkimuksessa esille tuodut uudet ideat sekä menetelmät antavat pedagogeille lisää välineitä tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusprosessi oli luonteeltaan kokemuksellista sekä tutkivaa oppimista. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin havainnointia omista kokemuksista sekä erilaisia dokumentteja. Työ perustui pitkälti tutkijan omaan kokemukseen soitonopetuksesta, jonka tueksi haettiin teoriataustaa alan kirjallisuudesta. Tutkimus sisälsi osittain myös toimintatutkimuksen piirteitä.
Tutkimuksessa tuotiin ilmi opettamiseen liittyviä ongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja. Työhön onnistuttiin tuomaan uusia ideoita sekä jo entuudestaan tuttuja hyväksi todettuja menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteet onnistuttiin toteuttamaan ja tutkimuskysymykseen löydettiin vastauksia. Tutkimuksessa esille tuodut uudet ideat sekä menetelmät antavat pedagogeille lisää välineitä tulevaisuutta varten.