Mikroyrityksen asiakkuudet hallintaan : yksinyrittäjän prosesseihin parannusta räätälöidyn digitalisaation avulla
Vielma, Anniina (2020)
Vielma, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216344
Tiivistelmä
Yksinyrittäjän ajankäyttö on haaste, johon tässä opinnäytetyössä haluttiin löytää ratkaisuja tapaustutkimuksen keinoin. Miten saadaan laadukkaasti tehtyä myös tukitoimet, kun yrityksen rahavirta tulee sen ydintoiminnasta, johon yrittäjän ajankäyttö on sidottu. Opinnäytetyön taustalla on Asiakkuuksien hallinnan kurs-sille (TAMK 2017) tehty harjoitustyö. Harjoitustyön aikana analysoitiin IT-alalla toimivan mikroyrityksen asiakkuuksia ja niihin liittyvää tietoa, jota tarvitaan niiden systemaattiseen hallintaan. Harjoitustyössä tunnistettiin, määriteltiin ja luokiteltiin joukko tietoja, jotka ovat olennaisia asiakassuhteiden hoidossa sekä kohdeyrityksen liiketoiminnan johtamisessa, suunnittelussa ja seurannassa. Asiakkaat segmentoitiin sekä määriteltiin kohdeyrityksen asiakkuudet. Tietojen pohjalta toteutettiin järjestelmä, joka kattaa sekä toiminnanohjaus (ERP) että asiakkuuden hallinta (CRM) -välineen ominaisuuksia. Opinnäytetyössä haluttiin löytää vastauksia, voidaanko yksinyrittäjän ajankäyttöön vaikuttaa digitalisaation avulla ja saadaanko digitalisaatiosta muita hyötyjä rutiinitehtävien hoitoon. Työn tavoitteena oli soveltavan tutkimuksen keinoin selvittää digitalisaation vaikutukset mikroyrityksen ajankäyttöön ja prosesseihin.
Raportissa kuvataan prosessi, miten mikroyrityksessä siirryttiin asiakkuuksien hallinnassa digitalisoituun ratkaisuun sekä mitä hyötyjä ja muutoksia yrityksen tarpeisiin räätälöidyn ratkaisun käyttöönotto toi yrittäjän ajankäyttöön ja yrityksen liiketoimintaan. Järjestelmän käyttöönotto tehosti merkittävästi kohdeyrityksen ajankäytön mm. laskutuksen osalta, joka oli aiemmin hoidettu manuaalisesti keräämällä sähköpostiviesteistä tietoa käytetyistä työtunneista. Toteutus sisälsi myös BI-välineen tietojen analysointia varten. Se tuottaa jatkuvasti arvokasta informaatiota mm. asiakas- ja tuotekohtaisesta kannattavuudesta yrityksen johdolle.
Koska sovellukset toteutettiin juuri kohdeyrityksen tarpeisiin, räätälöimällä tehty toteutus mahdollisti nopean ja sujuvan käyttöönoton. Myös käyttäjien pieni määrä ja kova motivaatio edesauttoivat järjestelmän käyttöönottoa. Mikroyrittäjien haasteet rutiinitehtäviin kuluvassa ajankäytössä on kohtuudella voitettavissa sitä helpottavan kevyen CRM-järjestelmän avulla. Kohdeyritys on kiinnostunut tuotteistamaan harjoitustyön aikana syntyneen järjestelmän myös muiden yritysten käyttöön sopivaksi. Tästä on käynnistynyt järjestelmän kehityksen seuraava vaihe, jota opinnäytetyössä ei käsitellä.
Raportissa kuvataan prosessi, miten mikroyrityksessä siirryttiin asiakkuuksien hallinnassa digitalisoituun ratkaisuun sekä mitä hyötyjä ja muutoksia yrityksen tarpeisiin räätälöidyn ratkaisun käyttöönotto toi yrittäjän ajankäyttöön ja yrityksen liiketoimintaan. Järjestelmän käyttöönotto tehosti merkittävästi kohdeyrityksen ajankäytön mm. laskutuksen osalta, joka oli aiemmin hoidettu manuaalisesti keräämällä sähköpostiviesteistä tietoa käytetyistä työtunneista. Toteutus sisälsi myös BI-välineen tietojen analysointia varten. Se tuottaa jatkuvasti arvokasta informaatiota mm. asiakas- ja tuotekohtaisesta kannattavuudesta yrityksen johdolle.
Koska sovellukset toteutettiin juuri kohdeyrityksen tarpeisiin, räätälöimällä tehty toteutus mahdollisti nopean ja sujuvan käyttöönoton. Myös käyttäjien pieni määrä ja kova motivaatio edesauttoivat järjestelmän käyttöönottoa. Mikroyrittäjien haasteet rutiinitehtäviin kuluvassa ajankäytössä on kohtuudella voitettavissa sitä helpottavan kevyen CRM-järjestelmän avulla. Kohdeyritys on kiinnostunut tuotteistamaan harjoitustyön aikana syntyneen järjestelmän myös muiden yritysten käyttöön sopivaksi. Tästä on käynnistynyt järjestelmän kehityksen seuraava vaihe, jota opinnäytetyössä ei käsitellä.