Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuus arkkitehtisuunnitelmien esittelyssä : asiakaspalvelun kehittäminen käyttäjäkokemuksien perusteella

Ikäheimo, Henna (2020)

 
Avaa tiedosto
Ikaheimo_Henna.pdf (1.483Mt)
Lataukset: 


Ikäheimo, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316480
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä arkkitehtisuunnitelmien esittelyssä. Tavoitteena oli selvittää käyttäjäkokemuksia ja kehittää esittelytilaisuuksista mahdollisimman miellyttäviä ja hyödyllisiä. Tilaajana opinnäytetyölle toimi Arkkitehdit Kontukoski Oy, joka käyttää virtuaalitodellisuutta rakennushankkeiden esittelyssä. Käyttäjäkokemuksia selvitettiin haastattelemalla rakennushankkeiden tilaajien edustajia. Lisäksi haastateltiin virtuaalielämysliikkeen edustajia, jotta saatiin työhön myös elämysteollisuuden näkökulma.

Haastatteluja analysoidessa niistä löytyi toistuvia asioita, joista muodostettiin teemoja. Teemoja olivat ennakkokäsitykset, virtuaalitodellisuus palveluna, teknologia, pahoinvointi, liikkuminen, hahmottaminen sekä realistisuus. Haastatteluissa ilmeni toiveita, jotka koskivat esittelytilaisuuksia sekä virtuaalitodellisuuslaitteita ja niiden käyttämistä. Työn liitteenä on asiakkaan laatukäsikirjaan tuleva luku, johon on muotoiltu asiakaspalveluprosessi virtuaalimallin käyttämisestä rakennushankkeessa. Tämä liite on liikesalaisuuden vuoksi salattu.

Virtuaalitodellisuus ja sen vaatima teknologia kehittyvät nopeasti. Virtuaalimallin esittelytilaisuuksissa asiakaskokemus on yksi tärkeimmistä asioista, joten laitteiston käyttö tulisi olla helppoa ja miellyttävää. Asiakaskokemuksen kehittäminen selkeäksi ja sujuvaksi palveluksi rohkaisisi yhä useampia kokeilemaan virtuaalitodellisuutta. Esittelytilaisuuksien suunnittelussa tulee huomioida erityisesti 1) virtuaalimallin esittelyn oikea ajankohta eri suunnitteluvaiheissa, 2) käyttäjille suunnattu selkeä käyttöohjeistus, jossa otetaan huomioon pahoinvoinnin ehkäiseminen sekä 3) tilaajan toiveet virtuaalimallin realistisuudesta. Lisäksi tulee huomioida virtuaalitodellisuuden käyttötavat hankkeen edistämisessä ja markkinoinnissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste