Virtuaalitodellisuus arkkitehtisuunnitelmien esittelyssä : asiakaspalvelun kehittäminen käyttäjäkokemuksien perusteella
Ikäheimo, Henna (2020)
Ikäheimo, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316480
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä arkkitehtisuunnitelmien esittelyssä. Tavoitteena oli selvittää käyttäjäkokemuksia ja kehittää esittelytilaisuuksista mahdollisimman miellyttäviä ja hyödyllisiä. Tilaajana opinnäytetyölle toimi Arkkitehdit Kontukoski Oy, joka käyttää virtuaalitodellisuutta rakennushankkeiden esittelyssä. Käyttäjäkokemuksia selvitettiin haastattelemalla rakennushankkeiden tilaajien edustajia. Lisäksi haastateltiin virtuaalielämysliikkeen edustajia, jotta saatiin työhön myös elämysteollisuuden näkökulma.
Haastatteluja analysoidessa niistä löytyi toistuvia asioita, joista muodostettiin teemoja. Teemoja olivat ennakkokäsitykset, virtuaalitodellisuus palveluna, teknologia, pahoinvointi, liikkuminen, hahmottaminen sekä realistisuus. Haastatteluissa ilmeni toiveita, jotka koskivat esittelytilaisuuksia sekä virtuaalitodellisuuslaitteita ja niiden käyttämistä. Työn liitteenä on asiakkaan laatukäsikirjaan tuleva luku, johon on muotoiltu asiakaspalveluprosessi virtuaalimallin käyttämisestä rakennushankkeessa. Tämä liite on liikesalaisuuden vuoksi salattu.
Virtuaalitodellisuus ja sen vaatima teknologia kehittyvät nopeasti. Virtuaalimallin esittelytilaisuuksissa asiakaskokemus on yksi tärkeimmistä asioista, joten laitteiston käyttö tulisi olla helppoa ja miellyttävää. Asiakaskokemuksen kehittäminen selkeäksi ja sujuvaksi palveluksi rohkaisisi yhä useampia kokeilemaan virtuaalitodellisuutta. Esittelytilaisuuksien suunnittelussa tulee huomioida erityisesti 1) virtuaalimallin esittelyn oikea ajankohta eri suunnitteluvaiheissa, 2) käyttäjille suunnattu selkeä käyttöohjeistus, jossa otetaan huomioon pahoinvoinnin ehkäiseminen sekä 3) tilaajan toiveet virtuaalimallin realistisuudesta. Lisäksi tulee huomioida virtuaalitodellisuuden käyttötavat hankkeen edistämisessä ja markkinoinnissa.
Haastatteluja analysoidessa niistä löytyi toistuvia asioita, joista muodostettiin teemoja. Teemoja olivat ennakkokäsitykset, virtuaalitodellisuus palveluna, teknologia, pahoinvointi, liikkuminen, hahmottaminen sekä realistisuus. Haastatteluissa ilmeni toiveita, jotka koskivat esittelytilaisuuksia sekä virtuaalitodellisuuslaitteita ja niiden käyttämistä. Työn liitteenä on asiakkaan laatukäsikirjaan tuleva luku, johon on muotoiltu asiakaspalveluprosessi virtuaalimallin käyttämisestä rakennushankkeessa. Tämä liite on liikesalaisuuden vuoksi salattu.
Virtuaalitodellisuus ja sen vaatima teknologia kehittyvät nopeasti. Virtuaalimallin esittelytilaisuuksissa asiakaskokemus on yksi tärkeimmistä asioista, joten laitteiston käyttö tulisi olla helppoa ja miellyttävää. Asiakaskokemuksen kehittäminen selkeäksi ja sujuvaksi palveluksi rohkaisisi yhä useampia kokeilemaan virtuaalitodellisuutta. Esittelytilaisuuksien suunnittelussa tulee huomioida erityisesti 1) virtuaalimallin esittelyn oikea ajankohta eri suunnitteluvaiheissa, 2) käyttäjille suunnattu selkeä käyttöohjeistus, jossa otetaan huomioon pahoinvoinnin ehkäiseminen sekä 3) tilaajan toiveet virtuaalimallin realistisuudesta. Lisäksi tulee huomioida virtuaalitodellisuuden käyttötavat hankkeen edistämisessä ja markkinoinnissa.