Käyttäjäprofiilien määrittäminen verkkouutissivustolla: Google Analytics -sovellusta hyödyntäen
Korpela, Mari (2020)
Korpela, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316599
Tiivistelmä
Yritysten, jotka tuottavat verkkouutisointia, on tunnettava asiakkaat verkossa. Verkkosivuston käyttäjistä on oltava hyvä asiakasymmärrys. Analytiikan avulla verkkosivuston käyttäjistä ja heidän käyttäytymisestään sivustoilla kerätään monenlaista tietoa, jota voidaan hyödyntää liiketoiminnassa ja sivujen kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan verkkosivustoa ja liiketoimintaa. Tarkoituksena oli vahvistaa asiakasymmärrystä käyttäjäprofiilien avulla Google Analytics -sovellusta hyödyntäen. Tutkimusongelmana oli analytiikan hyödyntäminen toimeksiantajan tarpeisiin asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen käyttäjäseuranta toimeksiantajan verkkosivuston käyttäjistä Google Analytics -sovellusta hyödyntäen kolmen viikon seurantajakson aikana. Toimeksiantajan nimi oli luottamuksellista tietoa ja yrityksestä käytettiin työssä termiä toimeksiantaja.
Työn tuloksena laadittiin käyttäjäprofiilimittaristo ja ohjeistus mittareiden sijaintiin Google Analytics -sovelluksessa. Mittaristoa ja Google Analytics -sovellusta hyödynnettiin käyttäjäseurantatutkimuksessa 30.3.-19.4.2020 toimeksiantajan verkkouutissivustolla. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin sivuston käyttäjistä kuusi käyttäjäprofiilia jaoteltuna ikäryhmittäin yli 65-, 64–55-, 54–45-, 44–35-, 34–25- ja 24–18-vuotiaat. Laaditut käyttäjäprofiilit olivat kuvaus toimeksiantajan verkkouutissivuston käyttäjistä.
Käyttäjäseurannan tulosten pohjalta todettiin, että käyttäjät olivat aktiivisempia, kiinnostuneempia sivustosta ja sisällöstä kuin edellisen vuoden vastaavalla vertailuajanjaksolla. Käyttäjäprofiileista sitoutunein verkkouutissivustolle oli yli 65-vuotias käyttäjä. Asiakasymmärrystä voidaan hyödyntää markkinoinnissa, myynnissä sekä liiketoiminnassa asiakkuuksien hallinnassa. Keskeisenä kehittämisehdotuksena oli analytiikan suunnitelmallisuus ja pohjautuminen liiketoiminnan tavoitteisiin sekä keskeisenä toimenpide-ehdotuksena oli laatia sivustolle konversiotavoitteet. Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle on mahdollisuus tehdä kvalitatiivinen tutkimus verkkouutissivuston käyttäjistä ja heidän tarpeistaan, mikä syventää asiakasymmärrystä.
Työn tuloksena laadittiin käyttäjäprofiilimittaristo ja ohjeistus mittareiden sijaintiin Google Analytics -sovelluksessa. Mittaristoa ja Google Analytics -sovellusta hyödynnettiin käyttäjäseurantatutkimuksessa 30.3.-19.4.2020 toimeksiantajan verkkouutissivustolla. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin sivuston käyttäjistä kuusi käyttäjäprofiilia jaoteltuna ikäryhmittäin yli 65-, 64–55-, 54–45-, 44–35-, 34–25- ja 24–18-vuotiaat. Laaditut käyttäjäprofiilit olivat kuvaus toimeksiantajan verkkouutissivuston käyttäjistä.
Käyttäjäseurannan tulosten pohjalta todettiin, että käyttäjät olivat aktiivisempia, kiinnostuneempia sivustosta ja sisällöstä kuin edellisen vuoden vastaavalla vertailuajanjaksolla. Käyttäjäprofiileista sitoutunein verkkouutissivustolle oli yli 65-vuotias käyttäjä. Asiakasymmärrystä voidaan hyödyntää markkinoinnissa, myynnissä sekä liiketoiminnassa asiakkuuksien hallinnassa. Keskeisenä kehittämisehdotuksena oli analytiikan suunnitelmallisuus ja pohjautuminen liiketoiminnan tavoitteisiin sekä keskeisenä toimenpide-ehdotuksena oli laatia sivustolle konversiotavoitteet. Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle on mahdollisuus tehdä kvalitatiivinen tutkimus verkkouutissivuston käyttäjistä ja heidän tarpeistaan, mikä syventää asiakasymmärrystä.