Yrittäjäksi animaatioalalla : Liikeidea, hinnoittelu ja kannattavuus
Välimäki, Veera (2020)
Välimäki, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa toimeksiantajaansa yritystoiminnan aloittamiseen liittyvässä päätöksenteossa laskelmien ja analyysien avulla. Työn toimeksiantaja toimii tällä hetkellä animaatioalalla freelancerina, mutta on kiinnostunut oman yrityksen perustamisesta.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Tiedonhankintaan käytettiin kvalitatiivisia tiedon-hankintamenetelmiä, joita olivat teemahaastattelu ja benchmarking-havainnointi. Toimeksiantajaa haastattelemalla kerättiin tietoa yritystoiminnan lähtökohdista ja kustannuksista. Benchmarking-vertailulla otettiin selvää, millaisia tuotteita muilla animaatioalan yrityksillä on. Työn teoreettinen viitekehys koostui yrittämiseen ja johdon laskentatoimeen liittyvästä teoriasta, jota kerättiin kirjallisuudesta ja verkosta.
Työssä lähdettiin liikkeelle hahmottelemalla yrityksen liikeideaa sen verran, että selviää, mikä on yrityksen myymä tuote, keitä ovat yrityksen asiakkaat ja miten tuotetta tai palvelua tarjotaan asiakkaille. Seuraavaksi toteutettiin laskelmia yrityksen tuotteen hinnoittelemiseksi, jonka jälkeen pohdittiin yrityksen kannattavuutta. Tässä osassa toteutettiin laskelmia kriittisen pisteen ja projektikohtaisen kannattavuuden laskemiseen. Lopuksi perustettavalle yritykselle toteutettiin SWOT-analyysi.
Opinnäytetyöhön on kerätty tietoa, joka tukee toimeksiantajaa päätöksenteossaan. Työn tuotoksena valmistui Excel-laskelmat, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessakin käyttää toimintansa arviointiin, sekä SWOT-analyysi. The purpose of this thesis was to help the client with decision-making regarding starting a business by making calculations and analyses. The client of the thesis works currently as a freelancer in animation field and is interested in starting a business of their own.
This is a practice-based thesis. Qualitative methods, theme interview and benchmarking were used in information seeking. The key points and the costs of the business were researched by interviewing the client. Benchmarking was used to gather knowledge of what kind of products and services other businesses have in the field. The theoretical framework consisted of theory about entrepreneurship and management accounting, and it was gathered from literature and internet.
The first thing in the thesis was outlining the business idea. This includes clarifying, what the product would be, who the customers would be and how the product or ser-vice would be delivered to the customers. Next step was to do calculations to help the client with pricing the product. After that, the critical point and project specific profitability were observed via calculations. Lastly, SWOT analysis was made about client’s to-be possibly founded business.
Important information that supports the client with decision-making was collected in this thesis. The products were the Excel calculations that the client can also use in the future to estimate business operations, and the SWOT analysis.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Tiedonhankintaan käytettiin kvalitatiivisia tiedon-hankintamenetelmiä, joita olivat teemahaastattelu ja benchmarking-havainnointi. Toimeksiantajaa haastattelemalla kerättiin tietoa yritystoiminnan lähtökohdista ja kustannuksista. Benchmarking-vertailulla otettiin selvää, millaisia tuotteita muilla animaatioalan yrityksillä on. Työn teoreettinen viitekehys koostui yrittämiseen ja johdon laskentatoimeen liittyvästä teoriasta, jota kerättiin kirjallisuudesta ja verkosta.
Työssä lähdettiin liikkeelle hahmottelemalla yrityksen liikeideaa sen verran, että selviää, mikä on yrityksen myymä tuote, keitä ovat yrityksen asiakkaat ja miten tuotetta tai palvelua tarjotaan asiakkaille. Seuraavaksi toteutettiin laskelmia yrityksen tuotteen hinnoittelemiseksi, jonka jälkeen pohdittiin yrityksen kannattavuutta. Tässä osassa toteutettiin laskelmia kriittisen pisteen ja projektikohtaisen kannattavuuden laskemiseen. Lopuksi perustettavalle yritykselle toteutettiin SWOT-analyysi.
Opinnäytetyöhön on kerätty tietoa, joka tukee toimeksiantajaa päätöksenteossaan. Työn tuotoksena valmistui Excel-laskelmat, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessakin käyttää toimintansa arviointiin, sekä SWOT-analyysi.
This is a practice-based thesis. Qualitative methods, theme interview and benchmarking were used in information seeking. The key points and the costs of the business were researched by interviewing the client. Benchmarking was used to gather knowledge of what kind of products and services other businesses have in the field. The theoretical framework consisted of theory about entrepreneurship and management accounting, and it was gathered from literature and internet.
The first thing in the thesis was outlining the business idea. This includes clarifying, what the product would be, who the customers would be and how the product or ser-vice would be delivered to the customers. Next step was to do calculations to help the client with pricing the product. After that, the critical point and project specific profitability were observed via calculations. Lastly, SWOT analysis was made about client’s to-be possibly founded business.
Important information that supports the client with decision-making was collected in this thesis. The products were the Excel calculations that the client can also use in the future to estimate business operations, and the SWOT analysis.