Valmentavan johtamisen hyödyt ja haasteet : Naantalin kaupungin esimiesten kokemuksia valmentavan johtamisen käytöstä
Aaltonen, Camilla (2020)
Aaltonen, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316779
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on pohtia valmentavaa johtamista ja selvittää esimiesten kokemuksia valmentavan johtamisotteen käytön hyödyistä ja haasteista sekä valmentavan johtamisen työkaluista. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Naantalin kaupunki. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös edesauttaa valmentavan johtamisen kehittämistä ja jalkauttamista Naantalin kaupungin esimiesorganisaatiossa.
Teoreettinen viitekehys muodostuu valmentavan johtamisen menetelmää ja johtamisen työkaluja käsittelevästä kirjallisuuslähteistä sekä digitaalisista lähteistä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin millaisena valmentava johtaminen näyttäytyy keväällä 2020 kohdeorganisaation esimiesten keskuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastateltavaksi valikoitui seitsemän esimiestä. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analysoinnin keinoin. Saatuja tuloksia verrataan valmentavan johtamisen kirjallisuuden teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin.
Tulokset osoittavat, että kohdeorganisaation esimiehillä on selkeä mielikuva valmentavasta johtamisesta. Valmentava johtaminen koetaan hyvin vuorovaikutuksellisena johtamistapana. Tärkeimpänä hyötynä esimiehet näkevät avoimen keskustelukulttuurin, luottamuksen ja kuulluksitulemisen tunteen lisääntymisen. Valmentavan johtamisen kautta esimiehet oppivat reflektoimaan myös omaa käyttäytymistään paremmin. Valmentavan johtamisen työkalujen käyttö arjessa ei ole kaikilla vielä kuitenkaan selvää ja osa esimiehistä kokee valmentavan johtamismallin toteuttamisen päivittäisessä esimiestyössä haasteellisena. Valmentavan johtamisen käytäntöön vieminen nähdään aikaa vievänä erityisesti tilanteissa, joissa työntekijöiden valmius osallistavaan johtamismalliin ei ole vielä riittävä.
Tulosten perusteella todetaan, että esimiesten vertaistuen mahdollistaminen on hyvin tärkeää valmentavan johtamisen onnistumiseksi. Myös henkilöstön tietoisuuden lisääminen valmentavan johtamisen perusajatuksista helpottaisi esimiehiä johtamisen kehittämisessä valmentavaan suuntaan. Opinnäytetyön avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, kun Naantalissa pohditaan esimiesten ja henkilöstön koulutusta tai työhyvinvoinnin tukemista.
The aim of this thesis is to discuss coaching leadership and to find out the managers' experiences of the benefits and challenges of using a coaching leadership approach, as well as of the tools of coaching leadership. The commissioner was the city of Naantali. The purpose of the thesis is also to promote the development and implementation of coaching leadership in the manager organisation of the city of Naantali.
The theoretical framework consists of literary and digital sources on the method and tools of coaching leadership. The empirical part looks into how the coaching leadership appears among the managers of the target organization in spring 2020. The thesis was carried out as a qualitative research. A semi-structured theme interview was used as the data collection method, and seven managers were selected for the interview. The obtained material was analyzed by means of content analysis.
The results show that the managers of the target organization have a clear image of coaching leadership. Coaching leadership is perceived as a very interactive way of leading. The managers see the main benefit as an increase in the open culture of conversation, trust and in the sense of being heard. Through coaching leadership, managers also learn to reflect better on their own behaviour. The use of the coaching leadership tools in everyday life is not yet clear to all of the managers, and some of them find the implementation of a coaching leadership model challenging in their daily management work. Putting coaching leadership into practice is seen as time consuming, especially in situations where the readiness of the employees for an inclusive management model is not yet sufficient.
Based on the results, enabling peer support for managers is very important for the success of coaching leadership. Increasing staff awareness of the basic ideas of coaching leadership would also make it easier for supervisors to develop their leadership in the direction of coaching based approach. The data obtained in this thesis can be utilized in the future when considering the further training of managers and staff or supporting the wellbeing at work in Naantali.
Teoreettinen viitekehys muodostuu valmentavan johtamisen menetelmää ja johtamisen työkaluja käsittelevästä kirjallisuuslähteistä sekä digitaalisista lähteistä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin millaisena valmentava johtaminen näyttäytyy keväällä 2020 kohdeorganisaation esimiesten keskuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastateltavaksi valikoitui seitsemän esimiestä. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analysoinnin keinoin. Saatuja tuloksia verrataan valmentavan johtamisen kirjallisuuden teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin.
Tulokset osoittavat, että kohdeorganisaation esimiehillä on selkeä mielikuva valmentavasta johtamisesta. Valmentava johtaminen koetaan hyvin vuorovaikutuksellisena johtamistapana. Tärkeimpänä hyötynä esimiehet näkevät avoimen keskustelukulttuurin, luottamuksen ja kuulluksitulemisen tunteen lisääntymisen. Valmentavan johtamisen kautta esimiehet oppivat reflektoimaan myös omaa käyttäytymistään paremmin. Valmentavan johtamisen työkalujen käyttö arjessa ei ole kaikilla vielä kuitenkaan selvää ja osa esimiehistä kokee valmentavan johtamismallin toteuttamisen päivittäisessä esimiestyössä haasteellisena. Valmentavan johtamisen käytäntöön vieminen nähdään aikaa vievänä erityisesti tilanteissa, joissa työntekijöiden valmius osallistavaan johtamismalliin ei ole vielä riittävä.
Tulosten perusteella todetaan, että esimiesten vertaistuen mahdollistaminen on hyvin tärkeää valmentavan johtamisen onnistumiseksi. Myös henkilöstön tietoisuuden lisääminen valmentavan johtamisen perusajatuksista helpottaisi esimiehiä johtamisen kehittämisessä valmentavaan suuntaan. Opinnäytetyön avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, kun Naantalissa pohditaan esimiesten ja henkilöstön koulutusta tai työhyvinvoinnin tukemista.
The aim of this thesis is to discuss coaching leadership and to find out the managers' experiences of the benefits and challenges of using a coaching leadership approach, as well as of the tools of coaching leadership. The commissioner was the city of Naantali. The purpose of the thesis is also to promote the development and implementation of coaching leadership in the manager organisation of the city of Naantali.
The theoretical framework consists of literary and digital sources on the method and tools of coaching leadership. The empirical part looks into how the coaching leadership appears among the managers of the target organization in spring 2020. The thesis was carried out as a qualitative research. A semi-structured theme interview was used as the data collection method, and seven managers were selected for the interview. The obtained material was analyzed by means of content analysis.
The results show that the managers of the target organization have a clear image of coaching leadership. Coaching leadership is perceived as a very interactive way of leading. The managers see the main benefit as an increase in the open culture of conversation, trust and in the sense of being heard. Through coaching leadership, managers also learn to reflect better on their own behaviour. The use of the coaching leadership tools in everyday life is not yet clear to all of the managers, and some of them find the implementation of a coaching leadership model challenging in their daily management work. Putting coaching leadership into practice is seen as time consuming, especially in situations where the readiness of the employees for an inclusive management model is not yet sufficient.
Based on the results, enabling peer support for managers is very important for the success of coaching leadership. Increasing staff awareness of the basic ideas of coaching leadership would also make it easier for supervisors to develop their leadership in the direction of coaching based approach. The data obtained in this thesis can be utilized in the future when considering the further training of managers and staff or supporting the wellbeing at work in Naantali.