Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Sit ne sanoo, et mee vaan bäkkii osastolle” : kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten näkemyksiä koulunkäynnistään sekä mielipiteitä keinoista, joita he kaipaisivat koulunkäyntinsä ja kouluviihtyvyytensä tueksi

Jokinen, Vilma; Savolainen, Henna (2019)

 
Avaa tiedosto
Jokinen_Vilma_Savolainen_Henna.pdf (928.1Kt)
Lataukset: 


Jokinen, Vilma
Savolainen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316802
Tiivistelmä
Tämä on laadullisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön raportti. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää yläasteikäisten nuorten omia näkemyksiä koulunkäynnistään ja koulumotivaatiostaan sekä mielipiteitä tukitoimista tai muista keinoista, joita he mahdollisesti kaipaisivat koulunkäyntinsä ja kouluviihtyvyytensä tueksi. Nuorilla tarkoitetaan tässä raportissa 13-18-vuotiaita. Tutkimustehtävän määrittämiin kysymyksiin vastaamisen lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten osallisuuden vahvistaminen sekä äänen kuuluviin tuominen.

Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, jonka valinnassa painoi erityisen paljon se, että nuori nähtäisiin tutkimustilanteessa subjektina, eli merkityksiä luovana ja aktiivisena osapuolena, jolle annetaan mahdollisuus tuoda esille itseään koskevia asioita mahdollisimman vapaasti. Tutkimuksen kohderyhmään kuului opinnäytetyön toteuttamisen aikaan noin kaksikymmentä nuorta, joista kahdeksan oli halukkaita osallistumaan tutkimukseen. Näitä kahdeksaa nuorta haastateltiin yksilöhaastatteluissa, jotka taltioitiin äänittämällä nuorten suostumuksella. Niiden haastattelujen osalta, joissa nuori ei halunnut haastattelua äänitettävän, tehtiin taltiointi käsin kirjoitettavin muistiinpanoin. Haastatteluihin virittävänä keinona nuorilla teetettiin myös motivaatiotesti, jonka avulla arvioitiin nuorten omaa kokemusta koulumotivaatiostaan. Testin vastaukset ovat pisteytettyjä ja vastauksista saadun yhteenlasketun pistemäärän mukaan motivaation taso jakautuu korkeaan motivaatioon, hyvään motivaatioon sekä heikkoon motivaatioon. Haastatteluista saadun aineiston analysointiin käytettiin induktiivista lähestymistapaa ja käsittelyyn teemoittelua.

Tulokset nuorten koulumotivaation tasosta olivat melko heikot, sillä vain kaksi nuorta kahdek-sasta koki motivaationsa olevan hyvällä tasolla. Haastatteluissa korostui nuorten moniääni-syys – toinen vastasi pitkästi sekä kuvailevasti, toinen kaipasi tarkentavia kysymyksiä, ja kolmas taas ei intoutunut selittämään niidenkään jälkeen. Nuorilta nousseet toiveet koskivat pitkälti koulunkäynnissä mukana olevia aikuisia, joilta toivottiin muun muassa aitoutta, läsnä-oloa, ymmärrystä, tilaa, kärsivällisyyttä ja arvostusta myös nuorten mielipiteitä kohtaan. Pää-asiassa nuoret olivat kuitenkin tyytyväisiä tämän hetkisen koulunsa aikuisten toimintaan. Haastattelujen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että nuorilla on kyllä mielipiteitä kerrottavana, jos niitä vain maltetaan kuunnella.
 
This is a thesis report. The thesis was done as a qualitative research. The research assignment of the thesis was to find out youths' aspects about their school participation and school motivation and opinions about ways to support it and improve school satisfaction. In this report the term youth means someone aged from 13 to 18 years. In addition to answering the questions arisen by the research assignment, the goal of the thesis was to strengthen the participation of youth and to get their voices heard.

Theme interview was chosen as a research method because the youth wanted to be seen as subjects in the research situation, meaning they are seen as a creative and active participants, who are given the opportunity to express their personal issues as freely as possible. At the time of the research, the target group consisted of about twenty youth, eight of whom were willing to participate in the research. These eight youth were interviewed in individual interviews, which were recorded as audio tapes with the consent of the youth. In case of the interviews where the youth did not want the interview to be recorded as a audio tape, the recording was made with handwritten notes. The youth were also commissioned with a motivation test to assess their own experience of their school motivation. This was done as a warming up exercise for the interview. The answers of the motivation test are scored and based on the total score of the answers, the level of motivation is divided into high motivation, good motivation and low motivation. An inductive approach and theming were used to analyze and handle the data.

Results about the level of school motivation were quite poor, as only two out of eight youth felt that their motivation was good. The interviews emphasized the polyphony of youth – one’s answers were long and descriptive, one needed more specific questions to answer, and the other did not find the answers even after them. The wishes risen from the youth were largely concerned with the adults who were part of their school attendance. The youth wanted, among other things, authenticity, presence, understanding, space, patience and appreciation for their opinions. However, the youth were mainly satisfied with the adults at their current school. The results of the interviews reinforced the notion that the youth do have opinions to tell if they are just listened to.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste