Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Somevaikuttajien pikamuotisisältö YouTubessa yleisön ja vaikuttajien näkökulmasta

Baikina, Marija; Hagman, Krista (2020)

 
Avaa tiedosto
Baikina-Marija_Hagman-Krista.pdf (1.421Mt)
Lataukset: 


Baikina, Marija
Hagman, Krista
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316783
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, miten pikamuotia käsitellään suomenkielisillä YouTube-videoilla, miten vaikuttajat puhuvat pikamuodista videoillaan ja kuinka yleisö suhtautuu vaikuttajien pikamuotiaiheiseen sisältöön. Lisäksi tutkimme sitä, mitä mieltä tubettajat ja yleisö ovat tubettajien vastuusta. Aihe on tärkeä, sillä vaikuttajilla on valtaa erityisesti nuorten kulutuskäyttäytymiseen. Sosiaalisen median ja erityisesti YouTuben roolia pikamuodin kulutuksessa on tutkittu vielä verrattain vähän.

Tutkimus toteutettiin kuvailevalla eli deskriptiivisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, sähköpostihaastatteluja ja kyselytutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin kahta vaikuttajaa ja yhtä asiantuntijaa. Tutkimuksen teoreettisena pohjana on aihetta käsitteleviä artikkeleita, kirjallisuutta sekä vaikuttajien vaikuttavuutta kartoittanut tutkimus.

Tutkimuksen tuloksena selvisi, että pikamuodin haittapuolista puhutaan suomenkielisillä YouTube-videoilla vielä kohtalaisen vähän. Tätä johtopäätöstä tukivat sekä havaintomme sisällöistä, haastattelemamme vaikuttajat ja asiantuntija sekä kyselytutkimukseen vastanneet. Tutkimuksessa kävi ilmi, että jotkut tubettajat välttelevät aiheesta puhumista, sillä ilmapiiri koetaan syyllistävänä ja aihe vaikeana. Suurin osa kyselyyn vastanneista olisi kuitenkin kiinnostunut esimerkiksi ekologista kulutusta ja kestävää muotia käsittelevistä videosisällöistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste