Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys ry:lle
Santala, Mari (2020)
Santala, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys Ry. Yhdistyksen tavoitteena on pitää Hämeenlinnan keskusta-alue elävänä ja tapahtumarikkaana. Toimeksiantona on tehdä heille digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota he käyttävät runkona markkinoinnin suunnittelussa. Opinnäytetyössä valitaan yhdistykselle sopivat sosiaalisen median kanavat, joita he käyttävät sekä orgaaniseen että maksettuun mainontaan. Koska markkinointia tehdään suhteellisen pienellä budjetilla ja vähällä ajalla, on kanaviksi valittu yhdistyksellä jo käytössä olevat Facebook ja Instagram. Markkinointisuunnitelman rakenne perustuu Chaffeyn ja Smithin Digital Marketing Excellence: Planning, Optimi-zing and Integrating Online Marketing -kirjassa olevaan SOSTACiin. SOSTAC on muistio (aide-mémoire), jonka lyhenne tulee sanoista situation analysis (tilanneanalyysi), objectives (tavoitteet), strategy (strategia), tactics (toimenpiteet), action (tekeminen) ja control (seuranta).
Yhdistys hyödyntää nykyään perinteisiä mainonnan kanavia, kuten lehtimainontaa. Mainontaa halutaankin nykyaikaistaa ja käyttää hyödyksi enemmän sosiaalisen median kanavia. Tämän vuoksi perustelen opinnäytetyössäni, miksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan maksettuun mainontaan kannattaa panostaa. Tämän tueksi suunnitelmaan on liitetty PowerPoint esitys, mistä perustelut löytyvät. Opinnäytetyö sisältää myös valmiin markkinointisuunnitelman Syödään yhdessä -tapahtumalle. Tämä työ vastaa kysymyksiin: Mitä digitaalinen markkinointi on? Mitkä kanavat sopivat toimeksiantajalle mainontaan? Miten mainonta tapahtuu valituissa kanavissa? Miksi niihin kannattaa panostaa? Lopputuloksena on helppo ja yksinkertainen muistio mainonnan suunnittelemiseen.
Yhdistys hyödyntää nykyään perinteisiä mainonnan kanavia, kuten lehtimainontaa. Mainontaa halutaankin nykyaikaistaa ja käyttää hyödyksi enemmän sosiaalisen median kanavia. Tämän vuoksi perustelen opinnäytetyössäni, miksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan maksettuun mainontaan kannattaa panostaa. Tämän tueksi suunnitelmaan on liitetty PowerPoint esitys, mistä perustelut löytyvät. Opinnäytetyö sisältää myös valmiin markkinointisuunnitelman Syödään yhdessä -tapahtumalle. Tämä työ vastaa kysymyksiin: Mitä digitaalinen markkinointi on? Mitkä kanavat sopivat toimeksiantajalle mainontaan? Miten mainonta tapahtuu valituissa kanavissa? Miksi niihin kannattaa panostaa? Lopputuloksena on helppo ja yksinkertainen muistio mainonnan suunnittelemiseen.