Globaalin vaateliikkeen reklamaatioiden kierrätyksen palvelumallinnus : Mallistoluonnos reklamaatioista
Kainulainen, Tinja (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kainulainen, Tinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316767
Tiivistelmä
Aiheena opinnäytetyössä on globaalin vaateliikkeen reklamaatioiden kierrätys. Tarve opinnäytetyölle on, koska reklamaatioita ei kierrätetä liikkeessä. Yhteistyön perustana oli toimeksiantajan nimettömyys. Tavoitteena on auttaa vaateliikettä aloittamaan kierrätys. Kierrätyksen aloittamista varten tuotettiin palvelumallit reklamaatioiden kierrätyksestä. Palvelumallit suunniteltiin Suomen vaateliikkeitä varten ja erityisesti Hämeenlinnan vaateliikkeelle. Lisäksi mallinnettiin kierrätystä yksilötasolla suunnittelemalla reklamaatioista mallisto ja konseptiasu.
Opinnäytetyö antaa kattavan tiedon palvelumuotoilun ja kiertotalouden käytöstä kierrätystä varten. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia yritysyhteistyövaihtoehtoja kierrätystä varten ja niistä tehtiin palvelumallinnuksia, jotta yhteistyön toimivuus on helppoa havaita. Tuloksena syntyi myös kaksi vaihtoehtoista fuusiota näistä yhteistyömahdollisuuksista. Malliston ja konseptiasun suunnittelussa käytettiin muotoilijalle ominaista ajattelutapaa, joka on sekoitus divergenssistä ja konvergenssista. Divergentti ajattelutapa on mielikuvituksen lentoa ja konvergentti ajattelutapa on ideoiden realisointia.
Opinnäytetyön avulla vaateliike voi aloittaa tarvittavat sopimuskeskustelut yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta reklamaatioiden kierrätys saataisiin käyntiin. Palvelumallineita voi käyttää ympäri maailmaa inspiraation lähteenä kierrätykselle. Mallisto ja konseptiasu antavat kuluttajille innostusta vanhojen vaatteiden uusiokäytölle. The subject of this thesis is recycling the reclamations of a global clothing store. The reason for this study was that reclamations are not recycled at this moment. Service design was used to implicate how to start the recycling process. Service design models were formed for clothing stores in Finland and specified locally in Hämeenlinna. Besides service models a clothing collection and a concept outfit were designed to show what an individual can make of old clothing instead of throwing them to landfills.
Service design models were formed to show different collaborations with selected partners. The theoretical background for this thesis were studies about service design and circular economy to ensure functionality of the service models. A designer way of concepting was used for the service models, the collection and the concept outfit. Designers use a combination of divergent and convergent thinking in designing. Divergent thinking is about imagination and convergent thinking narrows the ideas down to what is realistic.
The thesis will give knowledge about how to combine service design and circular economy to a useful set of service models regarding how to recycle reclamations. With this thesis the company can start to discuss about the terms of agreement with the chosen collaboration partner or partners. Service models can be used as an inspiration in other countries or companies. The collection and concept outfit will give individuals enthusiasm to recycle old clothing into something new.
Opinnäytetyö antaa kattavan tiedon palvelumuotoilun ja kiertotalouden käytöstä kierrätystä varten. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia yritysyhteistyövaihtoehtoja kierrätystä varten ja niistä tehtiin palvelumallinnuksia, jotta yhteistyön toimivuus on helppoa havaita. Tuloksena syntyi myös kaksi vaihtoehtoista fuusiota näistä yhteistyömahdollisuuksista. Malliston ja konseptiasun suunnittelussa käytettiin muotoilijalle ominaista ajattelutapaa, joka on sekoitus divergenssistä ja konvergenssista. Divergentti ajattelutapa on mielikuvituksen lentoa ja konvergentti ajattelutapa on ideoiden realisointia.
Opinnäytetyön avulla vaateliike voi aloittaa tarvittavat sopimuskeskustelut yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta reklamaatioiden kierrätys saataisiin käyntiin. Palvelumallineita voi käyttää ympäri maailmaa inspiraation lähteenä kierrätykselle. Mallisto ja konseptiasu antavat kuluttajille innostusta vanhojen vaatteiden uusiokäytölle.
Service design models were formed to show different collaborations with selected partners. The theoretical background for this thesis were studies about service design and circular economy to ensure functionality of the service models. A designer way of concepting was used for the service models, the collection and the concept outfit. Designers use a combination of divergent and convergent thinking in designing. Divergent thinking is about imagination and convergent thinking narrows the ideas down to what is realistic.
The thesis will give knowledge about how to combine service design and circular economy to a useful set of service models regarding how to recycle reclamations. With this thesis the company can start to discuss about the terms of agreement with the chosen collaboration partner or partners. Service models can be used as an inspiration in other countries or companies. The collection and concept outfit will give individuals enthusiasm to recycle old clothing into something new.