Towards international markets : Woolberg
Koivunen, Anni (2020)
Koivunen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa toimeksiantajayritys Woolbergille tietoa kansainvälistymisestä, jota yritys voi käyttää pohjana luodessaan kansainvälistymisstrategian laadinnassa ja strategisten päätösten teossa. Tarkoitus on kartoittaa toimeksiantajayrityksen kansainvälistymisen edellytyksiä, kansainvälistymisen tukitoimenpiteitä sekä kansainvälisten jälleenmyyjien hankinnan keinoja. Toimeksiantajayrityksenä toimii suomalainen muotiyritys Woolberg. Woolberg on Born Global -yritys, joka tavoittelee aiempaa suunnitelmallisempaa kansainvälistymistä.
Teoreettinen viitekehys koostuu suomalaisen muodin viennistä, kansainvälistymisestä oppimisprosessina, kansainvälistymisteorioista, kansainvälisestä jälleenmyynnistä sekä tukitoiminnoista. Tukitoiminnoissa käsitellään sekä rahalliset että tiedolliset tukitoiminnot.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Toimeksiantajayrityksen nykytilaa ja tavoitteita tutkittiin haastattelulla. Kansainvälistymisen keinojen, tukitoimien ja mahdollisten haasteiden kartoittamiseen hyödynnettiin kyselyä, jonka vastaajana toimivat suomalaiset kansainväliset muotiyritykset. Tutkimusten vastauksia analysoitiin hyödyntämällä SWOT-analyysia.
Woolbergilla on hyvät edellytykset kansainvälisille markkinoille siirtymiseen ja yritys on tietoinen kehittämistarpeistaan. Kansainvälistymisen edellytyksenä on hyvä suunnittelu. Jälleenmyyjien löytäminen vaatii aktiivista myyntityötä. Haasteita voidaan välttää hyödyntämällä tukitoimenpiteitä. The purpose of the thesis is to provide information for the commissioning company Woolberg, that can be utilized as a basis for creating an internationalization strategy and making strategic decisions. The purpose is to clarify the preconditions for the internationalization of the commissioning company, supportive measures of internationalization and methods of acquiring international distributors. The client company is the Finnish fashion company Woolberg. Woolberg is a Born-Global company that strives for more systematic internationalization than before.
The theoretical framework consists of Finnish fashion exports, internationalization as a learning process, internationalization theories, international distribution, and supportive measures. Supportive measures cover both financial and informational supportive measures.
Qualitative methods were used in this research. The current state, goals, and preconditions of internationalization of the commissioning company were examined in an interview. Responses were analyzed using SWOT analysis. A survey was conducted to get information of methods to find distributors, supportive measures, and possible challenges of internationalization. The survey was conducted with Finnish fashion companies, that have international distributors.
Woolberg is well positioned to enter the international market and is aware of its development needs. Good planning is a prerequisite for internationalization. Acquiring distributors requires active selling. Challenges can be avoided by utilizing supportive measures.
Teoreettinen viitekehys koostuu suomalaisen muodin viennistä, kansainvälistymisestä oppimisprosessina, kansainvälistymisteorioista, kansainvälisestä jälleenmyynnistä sekä tukitoiminnoista. Tukitoiminnoissa käsitellään sekä rahalliset että tiedolliset tukitoiminnot.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Toimeksiantajayrityksen nykytilaa ja tavoitteita tutkittiin haastattelulla. Kansainvälistymisen keinojen, tukitoimien ja mahdollisten haasteiden kartoittamiseen hyödynnettiin kyselyä, jonka vastaajana toimivat suomalaiset kansainväliset muotiyritykset. Tutkimusten vastauksia analysoitiin hyödyntämällä SWOT-analyysia.
Woolbergilla on hyvät edellytykset kansainvälisille markkinoille siirtymiseen ja yritys on tietoinen kehittämistarpeistaan. Kansainvälistymisen edellytyksenä on hyvä suunnittelu. Jälleenmyyjien löytäminen vaatii aktiivista myyntityötä. Haasteita voidaan välttää hyödyntämällä tukitoimenpiteitä.
The theoretical framework consists of Finnish fashion exports, internationalization as a learning process, internationalization theories, international distribution, and supportive measures. Supportive measures cover both financial and informational supportive measures.
Qualitative methods were used in this research. The current state, goals, and preconditions of internationalization of the commissioning company were examined in an interview. Responses were analyzed using SWOT analysis. A survey was conducted to get information of methods to find distributors, supportive measures, and possible challenges of internationalization. The survey was conducted with Finnish fashion companies, that have international distributors.
Woolberg is well positioned to enter the international market and is aware of its development needs. Good planning is a prerequisite for internationalization. Acquiring distributors requires active selling. Challenges can be avoided by utilizing supportive measures.