Yökerhoasiakkaan sitouttaminen mobiilisovelluksella
Koskinen, Henri (2020)
Lataukset:
Koskinen, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316688
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Night People Groupille kevään 2020 aikana. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen pääongelmana oli se, mikä saisi yrityksen hallinnoiman Night Lite mobiilisovelluksen käyttäjät käyttämään sovellusta useammin. Kyselyllä tutkittiin tyytyväisyyttä mobiilisovellukseen ja ominaisuuksia jotka käyttäjät ovat kokeneet tuovan lisäarvoa. Haluttiin myös selvittää sitä, millaisia ominaisuuksia kuluttajat kaipaisivat mobiilisovellukseen.
Kuluttajien kokema arvo ja sitouttaminen on käsitteenä laaja. Siihen liittyy paljon tekijöitä. Kuitenkin kaiken keskiössä on se, että mitkä tekijät saavat ihmiset pysymään yrityksen asiakkaana. Kuluttajien ostaminen on siirtynyt verkkoon ja digitaalisuuden määrä on lisääntynyt kuluttajien arjessa. Digitalisaatio tarkoittaa digitaalisen teknologian lisääntymistä yritysten ja kuluttajien arkielämässä. Erilaisten laitteiden ja niiden taustajärjestelmien kehitys on kiihtynyt ja entistä tehokkaammat laitteet voidaan paketoida pieneen kokoon.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan sitoutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä miten sitä voidaan ymmärtää entistä paremmin. Lisäksi tarkastellaan myös sitä mikä saa ihmiset jatkamaan yrityksen asiakkaina eli heidän uskollisuutta. Jäljempänä pohditaan digitalisaatiota yrityksien ja kuluttajien näkökulmista sekä Night People Groupin toimialalla eli ravintola-alalla.
Tutkimusosio toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus teetettin Night Liten käyttäjillä jotka olivat antaneet Night People Groupille markkinointiluvan. Kyselyyn vastasi 778 käyttäjää. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2020.
Tutkimustuloksissa huomattiin etenkin rahan säästämisen sitouttavan asiakkaita sovelluksen käyttöön, mutta ihmiset olisivat kiinnostuneita käyttämään sovellusta enemmänkin ravintolaillan aikana yrityksen kanssa asiointiin.
Kuluttajien kokema arvo ja sitouttaminen on käsitteenä laaja. Siihen liittyy paljon tekijöitä. Kuitenkin kaiken keskiössä on se, että mitkä tekijät saavat ihmiset pysymään yrityksen asiakkaana. Kuluttajien ostaminen on siirtynyt verkkoon ja digitaalisuuden määrä on lisääntynyt kuluttajien arjessa. Digitalisaatio tarkoittaa digitaalisen teknologian lisääntymistä yritysten ja kuluttajien arkielämässä. Erilaisten laitteiden ja niiden taustajärjestelmien kehitys on kiihtynyt ja entistä tehokkaammat laitteet voidaan paketoida pieneen kokoon.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan sitoutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä miten sitä voidaan ymmärtää entistä paremmin. Lisäksi tarkastellaan myös sitä mikä saa ihmiset jatkamaan yrityksen asiakkaina eli heidän uskollisuutta. Jäljempänä pohditaan digitalisaatiota yrityksien ja kuluttajien näkökulmista sekä Night People Groupin toimialalla eli ravintola-alalla.
Tutkimusosio toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus teetettin Night Liten käyttäjillä jotka olivat antaneet Night People Groupille markkinointiluvan. Kyselyyn vastasi 778 käyttäjää. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2020.
Tutkimustuloksissa huomattiin etenkin rahan säästämisen sitouttavan asiakkaita sovelluksen käyttöön, mutta ihmiset olisivat kiinnostuneita käyttämään sovellusta enemmänkin ravintolaillan aikana yrityksen kanssa asiointiin.