Asiakastyytyväisyyskyselyn kehittäminen vastasyntyneiden teho-osastolle
Ruuska, Maija; Dufva, Carita (2011)
Ruuska, Maija
Dufva, Carita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keski-Suomen keskussairaalan vastasyntyneiden teho-osastolle asiakastyytyväisyyskyselylomake sairaiden vastasyntyneiden hoidon toteutumisesta. Lomakkeen avulla osasto voi kerätä palautetta asiakasperheiltään hoitotyön toteutumisesta ja sen laadusta.
Työssä perehdyttiin tehohoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyöhön liittyviin käsitteisiin, kuten sairaan vastasyntyneen tehohoito, perhekeskeinen hoitotyö ja varhainen vuorovaikutus. Asiakastyytyväisyyteen liittyviä työssä käsiteltäviä käsitteitä olivat asiakastyytyväisyys hoitotyössä sekä asiakaslähtöisyys hoitotyössä.
Kyselylomake kehitettiin Delfoi-metodia käyttäen. Sairaan vastasyntyneen asiantuntijat osallistuivat lomakkeen kehittämiseen siten, että he arvioivat lomakkeessa esiintyneiden väittämien tärkeyttä asteikolla 1-5. Niiden perusteella väittämiä karsittiin ja näin kyselylomake sai lopullisen muotonsa. Asiantuntijaryhmä arvioi väittämiä kaksi eri kertaa, molempien kertojen jälkeen lomaketta muokattiin saatujen kommenttien perusteella. Teoriapohjasta nousseiden osa-alueiden sekä asiantuntijaryhmän avulla kyselylomakkeesta pyrittiin saamaan juuri vastasyntyneiden teho-osastoa parhaiten palveleva.
Kyselylomakkeen aloituskierroksella kysymyksiä oli 54 ja kahden kierroksen aikana ne karsiutuivat 34:ään. Osasto voi lomaketta tarvittaessa myöhemmin muokata poistamalla kysymyksiä. Toiveena olisi, että opinnäytetyönä tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn avulla osastolla voitaisiin kehittää sairaan vastasyntyneen hoitotyötä entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Työssä perehdyttiin tehohoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyöhön liittyviin käsitteisiin, kuten sairaan vastasyntyneen tehohoito, perhekeskeinen hoitotyö ja varhainen vuorovaikutus. Asiakastyytyväisyyteen liittyviä työssä käsiteltäviä käsitteitä olivat asiakastyytyväisyys hoitotyössä sekä asiakaslähtöisyys hoitotyössä.
Kyselylomake kehitettiin Delfoi-metodia käyttäen. Sairaan vastasyntyneen asiantuntijat osallistuivat lomakkeen kehittämiseen siten, että he arvioivat lomakkeessa esiintyneiden väittämien tärkeyttä asteikolla 1-5. Niiden perusteella väittämiä karsittiin ja näin kyselylomake sai lopullisen muotonsa. Asiantuntijaryhmä arvioi väittämiä kaksi eri kertaa, molempien kertojen jälkeen lomaketta muokattiin saatujen kommenttien perusteella. Teoriapohjasta nousseiden osa-alueiden sekä asiantuntijaryhmän avulla kyselylomakkeesta pyrittiin saamaan juuri vastasyntyneiden teho-osastoa parhaiten palveleva.
Kyselylomakkeen aloituskierroksella kysymyksiä oli 54 ja kahden kierroksen aikana ne karsiutuivat 34:ään. Osasto voi lomaketta tarvittaessa myöhemmin muokata poistamalla kysymyksiä. Toiveena olisi, että opinnäytetyönä tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn avulla osastolla voitaisiin kehittää sairaan vastasyntyneen hoitotyötä entistä asiakaslähtöisemmäksi.