Alle 1 -vuotiaan hoitoelvytys : E-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Porola, Karoliina; Friberg, Mira (2020)
Porola, Karoliina
Friberg, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915162
Tiivistelmä
Projektityyppisen opinnäytetyön aiheena oli alle 1-vuotiaan hoitoelvytys, joka käsittää vastasyntyneen sekä imeväisen osuuden. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa e-oppimateriaali Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman, lasten ja nuorten hoitotyön opintojakson simulaatiotunnille sairaalaympäristössä tapahtuvasta alle 1 -vuotiaan hoitoelvytyksestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda e-oppimateriaali, joka tukisi sairaanhoitajaopiskelijoiden teoreettista oppimista ja simulaatiotuntiin valmistautumista sairaalaympäristössä tapahtuvasta alle 1-vuotiaan hoitoelvytyksestä. Tavoitteena oli myös, että e-oppimateriaali auttaisi sairaanhoitajaopiskelijoita toimimaan oikein simulaatiotunnilla kuvatussa käytännön harjoitustilanteessa. Tavoitteena oli myös syventää opinnäytetyön tekijöiden osaamista aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti alle 1-vuotiaan hoitoelvytyksen kulkua sekä sen erityispiirteitä. E-oppimateriaali jaettiin selkeyden vuoksi kahteen osaan: vastasyntyneen ja imeväisen hoitoelvytykseen. Sisällössä käsiteltiin hoitoelvytyksen kulku sekä oikeat toimintatavat, joita havainnollistettiin kuvilla.
Opinnäytetyön kirjallisen raportin lisäksi tuotettiin yhteensä seitsemän sivun mittainen e-oppimateriaali opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Lopullinen tuotos vastasi asetettua tarkoitusta ja oli sisällöltään juuri sellainen kuin tilaaja tarvitsi. Opinnäytetyö kirjoitettiin kahden opiskelijan toimesta ja valmistui suunnitellussa aikataulussa. The topic of the project-type thesis was resuscitation of a child under one year of age, which comprises the neonatal as well as infant portion. The purpose of the thesis was to produce e-learning material to the simulation lesson of the course for children and young people in the degree program in nursing at Satakunta University of Applied Sciences for a resuscitation of a child under one year of age in the hospital environment. The aim of the thesis was to create an e-learning material that would support the theoretical competence of nursing students in resuscitation of a child under one year of age in a hospital environment. The aim was also that the e-learning material would help nursing students to function correctly on the practical practice situation as described in the simulation lesson. Aim was also to deepen the thesis authors` own knowledge to the topic.
The theoretical part of the thesis comprehensively dealt with the course and special features of resuscitations of child under one year of age. For clarity, the e-learning material was divided in to two parts: neonatal and infant resuscitation. The content of thesis covered the resuscitation phase as well as correct procedures and pictures to illustrate these.
In addition to the written report of the thesis, a total of seven pages of e-learning material was produced, which are based on the theoretical part of the thesis. The final output met the intended purpose and was exactly what the subscriber needed. The thesis was written by two students and completed on schedule.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti alle 1-vuotiaan hoitoelvytyksen kulkua sekä sen erityispiirteitä. E-oppimateriaali jaettiin selkeyden vuoksi kahteen osaan: vastasyntyneen ja imeväisen hoitoelvytykseen. Sisällössä käsiteltiin hoitoelvytyksen kulku sekä oikeat toimintatavat, joita havainnollistettiin kuvilla.
Opinnäytetyön kirjallisen raportin lisäksi tuotettiin yhteensä seitsemän sivun mittainen e-oppimateriaali opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Lopullinen tuotos vastasi asetettua tarkoitusta ja oli sisällöltään juuri sellainen kuin tilaaja tarvitsi. Opinnäytetyö kirjoitettiin kahden opiskelijan toimesta ja valmistui suunnitellussa aikataulussa.
The theoretical part of the thesis comprehensively dealt with the course and special features of resuscitations of child under one year of age. For clarity, the e-learning material was divided in to two parts: neonatal and infant resuscitation. The content of thesis covered the resuscitation phase as well as correct procedures and pictures to illustrate these.
In addition to the written report of the thesis, a total of seven pages of e-learning material was produced, which are based on the theoretical part of the thesis. The final output met the intended purpose and was exactly what the subscriber needed. The thesis was written by two students and completed on schedule.