Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Osaaminen ja osaamisen todentaminen teollisuudessa

Kautiala, Jari (2020)

Avaa tiedosto
Kautiala_Jari.pdf (952.9Kt)
Lataukset: 


Kautiala, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään osaamista ilmiönä teollisessa toimintaympäristössä. Motiivi tähän oli toimeksiantajana toimivan, innovatiivisia digitaalisia koulutuspalveluita tarjoavan, Trinno Oy:n halu ymmärtää paremmin kohdemarkkinaa ja asiakkaan koulutustarpeita.

Tutkimus jakaantui kirjallisuuskatsauksen teoreettiseen viitekehykseen ja käytännön yritysten teemahaastatteluihin. Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää tarkoituksena ymmärtää osaamista ilmiönä. Keskeisiä tutkimuskysymyksiä olivat mitä osaaminen on ja miten tarve osaamiselle syntyy, miten osaamisen tarvetta ja osaamista voidaan kvantifioida, miten osaamista johdetaan, mitä erityispiirteitä teollisuus ja rakennusteollisuus asettavat osaamiselle.

Tutkimuksessa havaittiin, että osaamista voidaan todentaa sekä teoreettisesta näkökulmasta että käytännössä teollisessa ympäristössä. Teoreettisesta näkökulmasta osaaminen jaetaan praktiseen, formaaliseen ja metakognitiiviseen osaamiseen. Osaamisen todentaminen edellyttää selkeitä osaamistavoitteita tai vaatimuksia sekä arviointikriteerit. Käytännössä osaamista todennetaan sertifikaatein ja näyttökokein sekä teollisessa toimintaympäristössä intuitiivisesti työsuoritetta ja sen lopputulosta arvioiden.
 
The aim of this thesis was to enlarge understanding competence as a phenomenon. The motive for this was the thesis client company’s aspiration to interpret the target market and its clients’ personnel development requirements more efficiently. The client company for this thesis was Trinno Oy which provides innovative digitalized training solutions.

The research was divided between a literature review as a theoretical framework and a theme interview study as a practical part. A qualitative research method was applied to analyze and understand competence as a phenomenon. The focal research questions were what competence is and how the need evolves, how the level of need and the level of competence are quantified, how competence is managed, what the special characters set by the industrial and construction industry environment are.

The research discovered that the level of competence is verifiable both in a theoretical perspective and in practice in the industrial environment. In the theoretical perspective competence could be divided into practical, formal and metacognitive knowledge. Verification of the competence level presumes explicit learning targets and requirements as the verification criteria. In practice competence verification is confirmed by using the certificates or professional skills tests and in the industrial practical environment by evaluating the work performance and the quality of end results intuitively.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste