Konsernin sisäisen myynnin prosessin kuvaus
Loponen, Tatu (2020)
Loponen, Tatu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on keskisuomalainen metalli- ja konepajayritys, jolla on useita yksiköitä Suomessa ja ulkomailla.
Työn tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen näkökulmasta, minkälainen konsernin sisäisen kaupan prosessi on, ja löytää mahdollisia kehitysehdotuksia prosessiin. Kehitysehdotuksilla tähdättiin prosessin toimivuuden varmistamiseen liiketoiminnan kasvaessa. Kehitysehdotuksia ja prosessin haasteita käsiteltiin erityisesti informaatiovirran toimivuuden kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin prosessin parissa työskenteleviä ammattilaisia haastattelemalla ja havainnoimalla heidän työntekoaan. Haastattelumenetelmänä käytettiin pääasiassa avointa haastattelua. Haastatteluiden, dokumenttien ja havainnoinnin perusteella luotiin prosessikuvaus ja nykytila-analyysi.
Työn tuloksina saatiin selkeä kuvaus prosessin nykytilasta. Prosessista löydettiin informaatiovirtaa häiritseviä tekijöitä, kuten tiedon manuaalinen jakaminen, syöttäminen ja muokkaaminen. Manuaalinen työ lisäsi turhaa viestintää, hidasti prosessin läpimenoa ja aiheutti toissijaisia tarpeita.
Kehitysehdotukseksi ylimääräisen viestinnän vähentämiseksi nostettiin tilausten integroiminen asiakkaan ja toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmiin. Haastatteluiden perusteella havaittiin, että prosessilta puuttuu prosessinomistaja. Sen todettiin olevan yksi tärkeimmistä kehityskohteista. Tutkimuksessa esitettyjä kehitysehdotuksia voisi tutkia lisää, jotta niitä olisi mahdollista hyödyntää päätöksenteossa.
Työn tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen näkökulmasta, minkälainen konsernin sisäisen kaupan prosessi on, ja löytää mahdollisia kehitysehdotuksia prosessiin. Kehitysehdotuksilla tähdättiin prosessin toimivuuden varmistamiseen liiketoiminnan kasvaessa. Kehitysehdotuksia ja prosessin haasteita käsiteltiin erityisesti informaatiovirran toimivuuden kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin prosessin parissa työskenteleviä ammattilaisia haastattelemalla ja havainnoimalla heidän työntekoaan. Haastattelumenetelmänä käytettiin pääasiassa avointa haastattelua. Haastatteluiden, dokumenttien ja havainnoinnin perusteella luotiin prosessikuvaus ja nykytila-analyysi.
Työn tuloksina saatiin selkeä kuvaus prosessin nykytilasta. Prosessista löydettiin informaatiovirtaa häiritseviä tekijöitä, kuten tiedon manuaalinen jakaminen, syöttäminen ja muokkaaminen. Manuaalinen työ lisäsi turhaa viestintää, hidasti prosessin läpimenoa ja aiheutti toissijaisia tarpeita.
Kehitysehdotukseksi ylimääräisen viestinnän vähentämiseksi nostettiin tilausten integroiminen asiakkaan ja toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmiin. Haastatteluiden perusteella havaittiin, että prosessilta puuttuu prosessinomistaja. Sen todettiin olevan yksi tärkeimmistä kehityskohteista. Tutkimuksessa esitettyjä kehitysehdotuksia voisi tutkia lisää, jotta niitä olisi mahdollista hyödyntää päätöksenteossa.
