Tarjoustoiminnan kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa
Görman, Harri (2020)
Görman, Harri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316627
Tiivistelmä
Suomen ympäristöliiketoiminnan vuotuinen liikevaihto on nykyisin miljardeja euroja. Sen osana olevan palveluliiketoiminnan, kuten ympäristökonsultoinnin, kasvupotentiaalia ei ole täysmääräisesti ulosmitattu ja siten ympäristötoimialan asiantuntijaorganisaatioiden on mahdollista kasvattaa liikevaihtoaan tehostamalla ja virtaviivaistamalla myynti- ja markkinointitoimintojaan.
Ramboll Finland Oy:n ympäristötoimiala on käynnistänyt sisäisen hankkeen, jossa sen projektitoimintoja kehitetään sekä tehostetaan ja jonka seurauksena liiketoiminnan kannattavuutta pyritään parantamaan. Kehityshankkeen yksi osa-alue on tarjoustoiminnan kehittäminen, koska on koettu, että tarjousprosessissa, ja ylipäätään tavassa toimia, on kehittämisen tarve. Tarjoustoimintojen on koettu olevan hajautuneita yrityskulttuurien voimakkaan, Suomen sisäisen, vaihtelun vuoksi ja siinä tarvittavien tukipalveluiden toimivuus on koettu heikoksi.
Tarjoustoiminnan kehittämisen tavoitteina oli kehittää ja yhtenäistää tarjoustoimintaa siten, että tarjoustoiminta tehostuu ja sitä kautta liiketoiminnan kannattavuus paranee. Tavoitteisiin pääsemiseksi suoritettiin asiantuntijahaastatteluita sekä potentiaalisten ongelmien analyysi, joiden tulosten analysoinnin ja vertailun perusteella kehitettiin ja löydettiin keinoja tarjoustoiminnan kehittämiselle. Suositusten muodossa annetut kehitystoimet muodostettiin riskien- ja laadunhallinnan sekä myyntistrategisten menetelmien avulla, jolloin tarjoustoiminnan sekä liiketoiminnan kehittämisen edellytykset täyttyivät. Kehitysratkaisuiden avulla Ramboll Finland Oy:n ympäristötoimialan, tai minkä tahansa asiantuntijaorganisaation, tarjoustoimintaa, tarjousprosessia ja laadun- ja riskienhallintaa tarjoustoiminnan parissa voidaan kehittää, tehostaa, yhtenäistää ja parantaa. The current annual turnover of the Finnish environmental business runs in billions of euros. The growth potential of its service side, such as environmental consulting, has however not yet been fully exploited, and thus it is possible for environmental expert organizations to increase their turnover by streamlining their sales and marketing operations.
Ramboll Finland Ltd’s environmental division has launched an internal project in which its project operations are developed and made more efficient with the aim of improving the profitability of the business. One part of the project is the development of bidding, as it has been felt that there is need for improvement in the bidding process and the related operations in general. Bidding operations have been perceived to be decentralized due to strong variations in corporate cultures within Finland, and the effectiveness of the required support services has been felt to be weak.
The objective of the development of bidding was to improve and unify bidding so that it becomes more efficient and thereby increases the profitability of the business. In order to achieve this goal, expert interviews were conducted together with an analysis of potential problems. Based on analyzing and comparing the results, several ways to develop the bidding process were created and found. Development points presented in the form of recommendations were formed using risk and quality management and sales strategic methods to ensure that the requirements for bidding and business development were met. With the help of these development points, the bidding activities, the bidding process and quality and risk management of bidding at Ramboll Finland Ltd’s environmental division or at any other expert organization can be developed, made more efficient and improved.
Ramboll Finland Oy:n ympäristötoimiala on käynnistänyt sisäisen hankkeen, jossa sen projektitoimintoja kehitetään sekä tehostetaan ja jonka seurauksena liiketoiminnan kannattavuutta pyritään parantamaan. Kehityshankkeen yksi osa-alue on tarjoustoiminnan kehittäminen, koska on koettu, että tarjousprosessissa, ja ylipäätään tavassa toimia, on kehittämisen tarve. Tarjoustoimintojen on koettu olevan hajautuneita yrityskulttuurien voimakkaan, Suomen sisäisen, vaihtelun vuoksi ja siinä tarvittavien tukipalveluiden toimivuus on koettu heikoksi.
Tarjoustoiminnan kehittämisen tavoitteina oli kehittää ja yhtenäistää tarjoustoimintaa siten, että tarjoustoiminta tehostuu ja sitä kautta liiketoiminnan kannattavuus paranee. Tavoitteisiin pääsemiseksi suoritettiin asiantuntijahaastatteluita sekä potentiaalisten ongelmien analyysi, joiden tulosten analysoinnin ja vertailun perusteella kehitettiin ja löydettiin keinoja tarjoustoiminnan kehittämiselle. Suositusten muodossa annetut kehitystoimet muodostettiin riskien- ja laadunhallinnan sekä myyntistrategisten menetelmien avulla, jolloin tarjoustoiminnan sekä liiketoiminnan kehittämisen edellytykset täyttyivät. Kehitysratkaisuiden avulla Ramboll Finland Oy:n ympäristötoimialan, tai minkä tahansa asiantuntijaorganisaation, tarjoustoimintaa, tarjousprosessia ja laadun- ja riskienhallintaa tarjoustoiminnan parissa voidaan kehittää, tehostaa, yhtenäistää ja parantaa.
Ramboll Finland Ltd’s environmental division has launched an internal project in which its project operations are developed and made more efficient with the aim of improving the profitability of the business. One part of the project is the development of bidding, as it has been felt that there is need for improvement in the bidding process and the related operations in general. Bidding operations have been perceived to be decentralized due to strong variations in corporate cultures within Finland, and the effectiveness of the required support services has been felt to be weak.
The objective of the development of bidding was to improve and unify bidding so that it becomes more efficient and thereby increases the profitability of the business. In order to achieve this goal, expert interviews were conducted together with an analysis of potential problems. Based on analyzing and comparing the results, several ways to develop the bidding process were created and found. Development points presented in the form of recommendations were formed using risk and quality management and sales strategic methods to ensure that the requirements for bidding and business development were met. With the help of these development points, the bidding activities, the bidding process and quality and risk management of bidding at Ramboll Finland Ltd’s environmental division or at any other expert organization can be developed, made more efficient and improved.