Yritysvastuun huomioiminen yrityksen viestinnässä ja toiminnassa
Huvinen, Matti (2020)
Huvinen, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316623
Tiivistelmä
Yritysvastuu on laaja kokonaisuus asioita, jotka yrityksen tulee ottaa huomioon toiminnassaan. Sen sisältämät aihealueet luovat uusia ja vahvistavat nykyisiä edellytyksiä kannattavalle yritys-toiminnalle.
Työ on tehty Koja-Yhtiöt Oy:n toimeksiannosta. Koja on metalliteollisuuden yritys, joka tuottaa tuotteita, järjestelmiä ja palveluja teollisuuteen, laivoihin ja kiinteistöihin maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen mielikuva Kojan sidosryhmillä on yrityksen vastuullisesta toiminnasta ja millainen merkitys vastuullisella toiminnalla yritysvastuun eri osa-alueilla on sidosryhmille. Mielikuvaa ja merkitystä selvitettiin sidosryhmille lähetetyllä kyselyllä. Kojan aikaisemmat yritysvastuuseen liittyvät kyselyt ovat olleet tuotteisiin tai palveluihin liitty-viä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Laajempia, koko yritystä koskevia yritysvastuukyselyitä tai selvityksiä ei ole aikaisemmin tehty.
Yritysvastuukysely lähetettiin 1897:lle sidosryhmien edustajille, ja lisäksi avattiin vastauslinkki yrityksen kotisivuille. Osallistujien yhteystiedot saatiin Koja Oy:n eri toimialojen asiakasrekiste-reistä. Vastausaika oli kaksi viikkoa. Vastauksia saatiin 457, mikä kattaa 24 % koko ryhmästä.
Työn tuloksena saatiin vastaajien mielikuva yrityksen onnistumisesta sekä asian tärkeydestä vastaajalle yritysvastuun eri osa-alueilla. Mielikuvat yrityksen vastuullisuudesta olivat vastaus-ten perusteella pääosin hyviä tai erinomaisia.
Lisäksi lähdekirjallisuutta, tutkimuksia ja standardeja apuna käyttäen selvitettiin yritysvastuuta tukevia toimintamalleja toiminnanohjaukseen, raportointiin ja markkinointiin. Johtopäätöksissä on arvioitu saatujen tulosten perusteella eri toimintamallien soveltuvuutta yritysvastuun huo-mioon ottamisessa toiminnan ohjauksessa, raportoinnissa ja markkinoinnissa.
Työ on tehty Koja-Yhtiöt Oy:n toimeksiannosta. Koja on metalliteollisuuden yritys, joka tuottaa tuotteita, järjestelmiä ja palveluja teollisuuteen, laivoihin ja kiinteistöihin maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen mielikuva Kojan sidosryhmillä on yrityksen vastuullisesta toiminnasta ja millainen merkitys vastuullisella toiminnalla yritysvastuun eri osa-alueilla on sidosryhmille. Mielikuvaa ja merkitystä selvitettiin sidosryhmille lähetetyllä kyselyllä. Kojan aikaisemmat yritysvastuuseen liittyvät kyselyt ovat olleet tuotteisiin tai palveluihin liitty-viä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Laajempia, koko yritystä koskevia yritysvastuukyselyitä tai selvityksiä ei ole aikaisemmin tehty.
Yritysvastuukysely lähetettiin 1897:lle sidosryhmien edustajille, ja lisäksi avattiin vastauslinkki yrityksen kotisivuille. Osallistujien yhteystiedot saatiin Koja Oy:n eri toimialojen asiakasrekiste-reistä. Vastausaika oli kaksi viikkoa. Vastauksia saatiin 457, mikä kattaa 24 % koko ryhmästä.
Työn tuloksena saatiin vastaajien mielikuva yrityksen onnistumisesta sekä asian tärkeydestä vastaajalle yritysvastuun eri osa-alueilla. Mielikuvat yrityksen vastuullisuudesta olivat vastaus-ten perusteella pääosin hyviä tai erinomaisia.
Lisäksi lähdekirjallisuutta, tutkimuksia ja standardeja apuna käyttäen selvitettiin yritysvastuuta tukevia toimintamalleja toiminnanohjaukseen, raportointiin ja markkinointiin. Johtopäätöksissä on arvioitu saatujen tulosten perusteella eri toimintamallien soveltuvuutta yritysvastuun huo-mioon ottamisessa toiminnan ohjauksessa, raportoinnissa ja markkinoinnissa.