Kenttähuollon toimintaprosessin kehitys käyttäen digitaalisia apuvälineitä
Koivukoski, Tuomas (2020)
Koivukoski, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216199
Tiivistelmä
Asiakkaiden tarpeet ja globaalit megatrendit ohjaavat toimeksiantajayrityksen kehitys- ja tutkimustyötä. Yksi suurimmista megatrendeistä on tavoite kohti resurssitehokkaampaa ja puhtaampaa maailmaa. Yhtenä ratkaisuna toimeksiantajayritys oli määrittänyt digitali-saation, jonka tavoitteena on palvella asiakkaita ja parantaa sisäistä tehokkuutta. Opin-näytetyön toimeksiantaja oli Valmet Technologies Oy ja työ tehtiin Jyväskylän kenttä-huollon yksikköön.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tarve tehdä selvitystyötä Jyväskylän kenttähuollon tilaus-toimitusprosessin nykytilasta. Tarkoituksena oli tuoda esiin tilaus-toimintaprosessin on-gelmakohtia ja selvittää toimintoja, jotka eivät tuottaneet asiakasarvoa. Ohessa tutkittiin digitaalisia apuvälineitä, joiden avulla toimintaa voitaisiin kehittää.
Kehitystutkimuksen menetelmä perustui laadulliseen tutkimukseen. Aineistoa kerättiin havainnoinnin, teemahaastatteluiden ja kyselyn avulla. Yhtenä menetelmänä käytettiin myös arvovirtakuvausta. Työn avulla kerättiin aineistoa Jyväskylän kenttähuollon tilaus-toimitusprosessin kattavan nykytilan luomiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esimerkkejä digitaalisista apuvälineistä, joiden avulla toimintaa voidaan parantaa. Arvovirtakuvauksen tuloksena saatiin paikallistettua tilaus-toimintaprosessin hukkaa aiheuttavia toimintoja. Kyselyn avulla saatiin tukea havaitulle hukkatoiminnoille ja selvitettyä muodostuvaa hukka-aikaa minuutti tasolla. Näiden tulok-sien pohjalta voitiin luoda parannusehdotuksia kenttähuollon tilaus-toimintaprosessin tehostamiseen.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tarve tehdä selvitystyötä Jyväskylän kenttähuollon tilaus-toimitusprosessin nykytilasta. Tarkoituksena oli tuoda esiin tilaus-toimintaprosessin on-gelmakohtia ja selvittää toimintoja, jotka eivät tuottaneet asiakasarvoa. Ohessa tutkittiin digitaalisia apuvälineitä, joiden avulla toimintaa voitaisiin kehittää.
Kehitystutkimuksen menetelmä perustui laadulliseen tutkimukseen. Aineistoa kerättiin havainnoinnin, teemahaastatteluiden ja kyselyn avulla. Yhtenä menetelmänä käytettiin myös arvovirtakuvausta. Työn avulla kerättiin aineistoa Jyväskylän kenttähuollon tilaus-toimitusprosessin kattavan nykytilan luomiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esimerkkejä digitaalisista apuvälineistä, joiden avulla toimintaa voidaan parantaa. Arvovirtakuvauksen tuloksena saatiin paikallistettua tilaus-toimintaprosessin hukkaa aiheuttavia toimintoja. Kyselyn avulla saatiin tukea havaitulle hukkatoiminnoille ja selvitettyä muodostuvaa hukka-aikaa minuutti tasolla. Näiden tulok-sien pohjalta voitiin luoda parannusehdotuksia kenttähuollon tilaus-toimintaprosessin tehostamiseen.