Muuntajan jäähdytysyksiköiden puhallinmoottoreiden optimointi
Sandell, Tony (2020)
Sandell, Tony
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi induktiivisten komponenttien suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut yritys, AQ Trafotek Oy. Työn tarkoituksena oli mitoittaa tehomuuntajien jäähdytysyksiköiden puhallinmoottorit niin, että tulevaisuudessa ne täyttäisivät IE3-hyötysuhdeluokan kaikilla yleisesti käytössä olevilla verkkosovelluksilla.
Moottorit on hyötysuhteensa perusteella jaettu eritasoisiin hyötysuhdeluokkiin, jotka on määritelty EU-direktiivillä. Moottoreiden mitoitus oli tarkastettu aiemmin vuonna 2016. Kaikki aikaisemmassa mitoituksessa valitut moottorit eivät täyttäneet IE3-hyötysuhdeluokkaa, eikä asiakkaiden kasvavaan kysyntään IE3-luokan moottoreista voitu vastata kustannustehokkaasti. Suuremman hyötysuhteen moottorit ovat yleisesti kalliimpia kuin pienemmän hyötysuhteen moottorit. Hyötysuhdeluokan korotuksen kustannuksia pyrittiin alentamaan mitoittamalla moottorit suuremmalle kuormitusasteelle.
Moottoreiden tehontarve kartoitettiin puhallinsiipien tietojen perusteella ja varmennettiin mittaamalla. Laskettujen tehontarpeiden pohjalta voitiin määrittää kullekin puhaltimelle sopivan tehoinen moottori. Moottoreiden määrittämiseen käytettiin apuna ABB:n Motsize-ohjelmistoa, jonka avulla saatiin valittua kuhunkin käyttösovellukseen IE3-Luokan moottorit.
Työn ansiosta AQ Trafotek pystyy jatkossa tarjoamaan lisävarusteena jäähdytysyksiköitä, joissa on vakiovarusteena aina IE3-hyötysuhdeluokan moottorit. Moottoreiden tehojen optimoinnin ansiosta hyötysuhdeluokan korotus ei lisännyt moottoreiden hankinnasta aiheutuvia kustannuksia vuositasolla.
Moottorit on hyötysuhteensa perusteella jaettu eritasoisiin hyötysuhdeluokkiin, jotka on määritelty EU-direktiivillä. Moottoreiden mitoitus oli tarkastettu aiemmin vuonna 2016. Kaikki aikaisemmassa mitoituksessa valitut moottorit eivät täyttäneet IE3-hyötysuhdeluokkaa, eikä asiakkaiden kasvavaan kysyntään IE3-luokan moottoreista voitu vastata kustannustehokkaasti. Suuremman hyötysuhteen moottorit ovat yleisesti kalliimpia kuin pienemmän hyötysuhteen moottorit. Hyötysuhdeluokan korotuksen kustannuksia pyrittiin alentamaan mitoittamalla moottorit suuremmalle kuormitusasteelle.
Moottoreiden tehontarve kartoitettiin puhallinsiipien tietojen perusteella ja varmennettiin mittaamalla. Laskettujen tehontarpeiden pohjalta voitiin määrittää kullekin puhaltimelle sopivan tehoinen moottori. Moottoreiden määrittämiseen käytettiin apuna ABB:n Motsize-ohjelmistoa, jonka avulla saatiin valittua kuhunkin käyttösovellukseen IE3-Luokan moottorit.
Työn ansiosta AQ Trafotek pystyy jatkossa tarjoamaan lisävarusteena jäähdytysyksiköitä, joissa on vakiovarusteena aina IE3-hyötysuhdeluokan moottorit. Moottoreiden tehojen optimoinnin ansiosta hyötysuhdeluokan korotus ei lisännyt moottoreiden hankinnasta aiheutuvia kustannuksia vuositasolla.