Sillan pintarakenneremontit
Mäkelä, Jussi (2020)
Mäkelä, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417187
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään betonisten maantiesiltojen pintarakenneremontteja, jotka tehdään ajokaista kerrallaan. Opinnäytetyössä käydään läpi työvaiheet, työmenetelmät, aikataulun kannalta kriittiset vaiheet, laadunvarmistus ja työturvallisuus. Tavoitteena oli tuottaa työohje tällaisille sillankorjausprojekteille. Siltojen pintarakenteiden korjaukset tehdään liikenteen ollessa koko ajan sillan toisella kaistalla, jolloin työturvallisuus korostuu entisestään. Opinnäytetyössä käydään läpi hieman yleistä asiaa Suomen maantiesiltojen kunnosta ja liikenneverkon rahoituksesta. Pohditaan mahdollisesti erilaisia tapoja tehdä eri työvaiheet ja miten varmistetaan kriittisten vaiheiden onnistuminen ja aikataulussa pysyminen. Sillan pintarakenneremonttiin kuuluu silta- ja pengerkaiteiden, reunapalkkien, päällysteiden, vesieristeiden sekä kuivatuslaitteiden uusiminen ja kansilaatan rapautumien sekä vaurioiden korjaus Pintarakenneremonttiin ryhdytään yleensä silloin, kun sillan vesieristykset alkavat vuotamaan tai reunapalkkien rapautuminen on edennyt siihen pisteeseen, että teräkset tulevat esiin. Yleensä silta on silloin vähintään 30 vuoden ikäinen, mutta ongelmat voivat ilmetä paljon aiemminkin johtuen esim. erittäin vaativista olosuhteista, rakennusvirheistä tai siltatyypistä. Toisaalta on myös jopa 60-70 vuotta vanhoja siltoja, joita ei ole vielä peruskorjattu. Korjaustoimet käynnistyvät erikoissiltatarkastuksesta, jonka pohjalta tehdään korjaussuunnitelma ja urakkaohjelma. Siltojen suunniteltu käyttöikätavoite on nykyään 100 vuotta, mutta 1980-luvulle asti käytettiin yleisesti 50 vuoden tavoitetta. Vielä 1980-1990-luvuilla suunnittelussa käytettiin 70 vuoden käyttöikätavoitetta.