Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjelmistotuotteen toimituksen kehittäminen lean-ajattelulla : case Visma Tampuuri Oy

Nikander, Ilari (2020)

Avaa tiedosto
Nikander_Ilari.pdf (591.1Kt)
Lataukset: 


Nikander, Ilari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on kiinteistöjen toiminnanohjausjärjestelmää palveluna tuottava Visma Tampuuri Oy. Opinnäytetyössä vertaillaan kahta eri toimitusmallia: perinteistä toimitusprosessia ja uutta lean-ajattelua mukailevaa nopean toimituksen tarpeisiin kehitettyä prosessia. Opinnäytetyössä oli tarkoitus tutkia erityisesti sitä, toiko uusi toimitusmalli mukanaan hyötyjä, kuten nopeampaa läpimenoaikaa.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään lean-ajatteluun ja prosesseihin sekä yleisellä tasolla että tarkemmin tilaajayrityksen osalta. Käytännön osiossa vertaillaan pääosin tilaajayrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmän dataan perustuen kahden eri toimitusmallin eroja ja erityisesti sitä, mitä hyötyjä uudella toimitusmallilla on saavutettu verrattuna tavalliseen toimitusmalliin. Asiakkuudenhallintajärjestelmästä oli saatavilla dataa ohjelmistotuotteen läpimenoaikaan, asiakastyytyväisyyteen sekä tuotteen toimitukseen käytetystä työajasta.

Asiakastyytyväisyyden ja tuotteen läpimenoajan osalta datasta havaittiin, että uudella toimitusmallilla suoritetut toimitukset olivat tutkitun tuotteen osalta keskimäärin hieman yli kuukauden nopeampia. Myös asiakastyytyväisyys oli uudella toimitusmallilla toteutuissa toimituksissa selvästi parempi. Tuotteiden toimitukseen käytetyn työajan vertailussa tulokset jäivät hypoteettisiksi, koska tilaajayrityksessä oli tarkastelujaksolla muutettu tuntien kirjauskäytänteitä.

Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää tilaajayrityksessä sekä tavallisen toimitusmallin että lean-ajattelua mukailevan toimitusmallin prosessien kehitykseen ja erityisesti prosesseista johtuvan ajanhukan vähentämiseen.
 
The commissioner of this thesis is Visma Tampuuri Oy, a company that produces enterprise resource planning software as a service dedicated to real estate management. In this thesis two different delivery processes are compared: the traditional delivery process and a new delivery process that applies lean thinking and was developed to meet the needs for a faster delivery. The purpose of this thesis was to determine the advantages, such as an eventually shorter lead time, of the new delivery model.

The theoretical part of this thesis focuses on lean thinking and processes at both a general and a more detailed level concerning the comissioner. In the practical part of this thesis, the advantages of the new delivery model compared to the traditional one are analyzed. The data used for comparing was mainly gathered from the comissioner’s customer relationship management system.

Data on lead time, customer satisfaction and work hours spent per delivery was available from the customer relationship management system. Based on the data it was found that the lead time of the new delivery model was slightly over a month shorter. Customer satisfaction was also significantly better for deliveries that were done with the new delivery model. The results regarding work hours spent per delivery remained hypothetical because the work hour logging practices changed drastically during the period under review.

The results achieved can in future be utilized by the commissioner for developing the processes of both delivery models and especially for reducing time loss in each part of the process.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste