Freelancer-suunnittelijan osaamisen myynti
Hoisko, Heli (2020)
Hoisko, Heli
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, miten freelancer-suunnittelija myy osaamistaan Suomessa tekstiili- ja muotialalla. Työ tehdään kirjoittajan omasta tarpeesta. Opinnäytetyötä käsitellään freelancer-suunnittelijan näkökulmasta. Freelancer-suunnittelijalla tarkoitetaan itsensätyöllistäjää, joka tekee työtä pienyrittäjänä. Hän myy osaamistaan. Osaaminen voi olla palvelu tai tuote. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastattelua. Haastateltavina ovat olleet alan työllistäjät ja noin kaksikymmentä vuotta alalla olleet kokeneet suunnittelijat. Kaikki haastateltavat ovat töissä Suomessa hyvin tunnetuissa tekstiili- ja muotialan yrityksissä. Taustatietoa aiheeseen on saatu omien kokemusten, alan kirjallisuuden ja digitaalisen aineiston kautta. Työn tarkoituksena on auttaa hahmottamaan, mitkä taidot ovat tarpeellisia, ja mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä freelancer-suunnittelijan työssä. Haastattelujen avulla selvitetään, missä freelancer-suunnittelijan pitää näkyä saadakseen asiakkaita. Kehitystyön kautta havainnollistetaan, mitä konkreettisia toimenpiteitä ja työkaluja tarvitaan, kun valmistaudutaan asiakastapaamiseen. Opinnäytetyön avulla osaaminen tuodaan näkyväksi ja näkyvää osaamista tarjotaan asiakkaalle. Opinnäytetyöprosessin kautta muotoutui selkeä käsitys siitä, miten freelancer-suunnittelija myy osaamistaan Suomessa. Kehitystyö auttaa valmistautumaan uuden asiakkaan kohtaamiseen ja toimii näin osaamisen myynnin lähtökohtana.