Ainia: Työntekijälähettilyys LinkedInissä — Työntekijät yrityksen puolestapuhujina
Kontkanen, Wilma (2020)
Kontkanen, Wilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517222
Tiivistelmä
Työntekijälähettilyys on tärkeä osa yrityksen markkinointia. Tämän vuoksi on tärkeä tiedostaa, mitä tarkoitetaan työntekijälähettilyydellä. Työntekijälähettilyys mahdollistaa työntekijöiden toimimisen yrityksen puolestapuhujina, ja tuovan luotettavuutta yritykselle esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa, kuten LinkedInissä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja ymmärtää työntekijälähettilyyttä sekä tarkastella sitä kohdeorganisaation, Ainia Innovations Oy:n, kahden työntekijän näkökulmasta. Tavoitteena työssä oli selvittää, mitä työntekijälähettilyys tarkoittaa heille ja mikä motivoi heitä toteuttamaan sitä. Opinnäytetyössä keskitytään siihen, miten työntekijät toteuttavat työntekijälähettilyyttä julkaisuissa omissa LinkedIn-profiileissaan. Opinnäytetyössä arvioidaan myös, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että työntekijälähettilyys toimii Ainialla ja millaiset julkaisut saavat eniten reagointeja LinkedInissä. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään kahden työntekijän LinkedIn- julkaisuja.
Työn tietoperusta käsittelee LinkedIniä sekä työntekijälähettilyyttä. IAB Finlandin Työntekijälähettilyyden opas on yksi tietoperustan tärkeistä lähteistä.
Työ on luonteeltaan tutkimuksellinen ja menetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Työssä haastateltiin kahta Ainian työntekijää. Haastattelut toteutettiin 24.4.-27.4.2020 välisenä aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijälähettilyys koetaan yrityksen käyntikorttina olemiseksi, joka onnistuu kohdeorganisaatiossa sen ollessa työntekijöille vapaaehtoista toimintaa, joka nojautuu henkilön omaan motivaatioon toteuttaa sitä. Tämän ansiosta yritys voi saada paljon lisää näkyvyyttä. LinkedIn on tutkimuksen mukaan mainio alusta työntekijälähettilyyden toteuttamiselle. Työntekijälähettilään on myös tärkeää tiedostaa oma verkkoidentiteettinsä ja tapansa olla läsnä verkossa. Teemahaastatteluista saadun aineiston avulla voidaan päätellä, että erityisen tärkeää työntekijälähettilyyttä toteuttaessa on se, että omissa julkaisuissa on idea taustalla, joka halutaan tuoda esille julkaisukanavassa. Myös analyysit LinkedIn-profiileiden julkaisuista tukivat tätä päätelmää. Toimivimmiksi koettiin julkaisut, joissa jaetaan aitoja tarinoita, myös visuaalisuudella oli vaikutusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja ymmärtää työntekijälähettilyyttä sekä tarkastella sitä kohdeorganisaation, Ainia Innovations Oy:n, kahden työntekijän näkökulmasta. Tavoitteena työssä oli selvittää, mitä työntekijälähettilyys tarkoittaa heille ja mikä motivoi heitä toteuttamaan sitä. Opinnäytetyössä keskitytään siihen, miten työntekijät toteuttavat työntekijälähettilyyttä julkaisuissa omissa LinkedIn-profiileissaan. Opinnäytetyössä arvioidaan myös, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että työntekijälähettilyys toimii Ainialla ja millaiset julkaisut saavat eniten reagointeja LinkedInissä. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään kahden työntekijän LinkedIn- julkaisuja.
Työn tietoperusta käsittelee LinkedIniä sekä työntekijälähettilyyttä. IAB Finlandin Työntekijälähettilyyden opas on yksi tietoperustan tärkeistä lähteistä.
Työ on luonteeltaan tutkimuksellinen ja menetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Työssä haastateltiin kahta Ainian työntekijää. Haastattelut toteutettiin 24.4.-27.4.2020 välisenä aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijälähettilyys koetaan yrityksen käyntikorttina olemiseksi, joka onnistuu kohdeorganisaatiossa sen ollessa työntekijöille vapaaehtoista toimintaa, joka nojautuu henkilön omaan motivaatioon toteuttaa sitä. Tämän ansiosta yritys voi saada paljon lisää näkyvyyttä. LinkedIn on tutkimuksen mukaan mainio alusta työntekijälähettilyyden toteuttamiselle. Työntekijälähettilään on myös tärkeää tiedostaa oma verkkoidentiteettinsä ja tapansa olla läsnä verkossa. Teemahaastatteluista saadun aineiston avulla voidaan päätellä, että erityisen tärkeää työntekijälähettilyyttä toteuttaessa on se, että omissa julkaisuissa on idea taustalla, joka halutaan tuoda esille julkaisukanavassa. Myös analyysit LinkedIn-profiileiden julkaisuista tukivat tätä päätelmää. Toimivimmiksi koettiin julkaisut, joissa jaetaan aitoja tarinoita, myös visuaalisuudella oli vaikutusta.