Suomalaisten tuotantoyhtiöiden brändityö
Maaranen, Pia (2020)
Maaranen, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517226
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändiä, sen tukemista ja kehittymistä Suomen TV- ja elokuvatuotantoyhtiöiden keskuudessa. Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka paljon brändäystä ja markkinointia tuotantoyhtiöt tekevät ja kenelle he kohdentavat sen. Tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon tuotantoyhtiöt miettivät brändiin liittyviä asioita ja kuinka paljon työtä sen kehittämiseen ja ylläpitoon käytetään. Tutkimuksessa on käytetty kirjallisuuden ja internetistä löytyvän tiedon lisäksi haastattelumateriaalia. Tutkimukseen osallistui kuusi suomalaista tuotantoyhtiötä.
Brändi on yritys itse, siihen kuuluu kaikki yrityksen tekemä toiminta. Yrityksen tekemä toiminta, kuten palvelu ja asiakaskohtaamiset. Jokaisen brändinsä tiedostavan yrityksen tulisi pyrkiä vahvaan ja tunnettuun brändiin, joka herättää kuluttajissa luottamusta. Brändi-sanan alle nivoutuu suuri joukko muita termejä, jotka on hyvä tiedostaa ja ottaa haltuun. Nämä eivät ole pelkästään markkinointivaltteja vaan tärkeitä yrityksen sisäisiä asioita, kuten arvot, visio ja strategia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tuotantoyhtiöiden brändit ovat muokkautuneet nykyiseen tilaansa ajan ja tehtyjen tuotantojen myötä. Haastatteluun osallistuneet tuotantoyhtiöt pitivät brändiä tärkeänä, mutta markkinoinnin kannalta sillä ei ollut niin paljon merkitystä. Elokuva ja tv- alalla töitä saadaan enemmän vanhoilla kontakteilla ja suhteilla. Uusia asiakkuuksia harvoin tavoitellaan ja niissäkin tapauksissa esimerkiksi sosiaalisen median kampanjat eivät tule kysymykseen.
Kehittämisehdotus ja toive joiltakin tuotantoyhtiöiltä oli saada jotakin suunniteltua ja kannattavaa toimintaa sosiaaliseen mediaan. Tämä edellyttäisi sitä, että tuotantoyhtiöitä seuraisivat muutkin kuin alalla työskentelevät ja vaikuttavat ihmiset. Haaste onkin saada tavalliset kuluttajat tietoiseksi lempiohjelmansa tuottaneesta tuotantoyhtiöstä. Tuotantoyhtiön menestymisen kannalta tämä ei ole tärkeä asia ja siksi sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen on jäänyt heikoksi.
Brändi on yritys itse, siihen kuuluu kaikki yrityksen tekemä toiminta. Yrityksen tekemä toiminta, kuten palvelu ja asiakaskohtaamiset. Jokaisen brändinsä tiedostavan yrityksen tulisi pyrkiä vahvaan ja tunnettuun brändiin, joka herättää kuluttajissa luottamusta. Brändi-sanan alle nivoutuu suuri joukko muita termejä, jotka on hyvä tiedostaa ja ottaa haltuun. Nämä eivät ole pelkästään markkinointivaltteja vaan tärkeitä yrityksen sisäisiä asioita, kuten arvot, visio ja strategia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tuotantoyhtiöiden brändit ovat muokkautuneet nykyiseen tilaansa ajan ja tehtyjen tuotantojen myötä. Haastatteluun osallistuneet tuotantoyhtiöt pitivät brändiä tärkeänä, mutta markkinoinnin kannalta sillä ei ollut niin paljon merkitystä. Elokuva ja tv- alalla töitä saadaan enemmän vanhoilla kontakteilla ja suhteilla. Uusia asiakkuuksia harvoin tavoitellaan ja niissäkin tapauksissa esimerkiksi sosiaalisen median kampanjat eivät tule kysymykseen.
Kehittämisehdotus ja toive joiltakin tuotantoyhtiöiltä oli saada jotakin suunniteltua ja kannattavaa toimintaa sosiaaliseen mediaan. Tämä edellyttäisi sitä, että tuotantoyhtiöitä seuraisivat muutkin kuin alalla työskentelevät ja vaikuttavat ihmiset. Haaste onkin saada tavalliset kuluttajat tietoiseksi lempiohjelmansa tuottaneesta tuotantoyhtiöstä. Tuotantoyhtiön menestymisen kannalta tämä ei ole tärkeä asia ja siksi sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen on jäänyt heikoksi.