Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

CAD-mallin tuominen VR-ympäristöön

Haapasaari, Rauli (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.148Mt)
Lataukset: 


Haapasaari, Rauli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517302
Tiivistelmä
Kiinnostus virtuaalitodellisuuden käyttöön teollisuuden eri aloilla, kuten rakennusteollisuudessa on kasvussa. Tämän myötä myös pelimoottorien käyttö virtuaaliympäristöjen rakentamisessa on yleisempää. CAD-mallin tuominen pelimoottoriin on tyypillisesti työläs ja aikaa vievä prosessi, joten opinnäytetyön tavoitteena on perustaa nopeampi toimintatapa tuoda CAD-malli Unity-pelimoottoriin.

Opinnäytetyössä perehdyttiin käytettyihin teknologioihin ja työkaluihin sekä niiden termistöön ja historiaan. Seuraavaksi käytiin vaihe vaiheelta läpi CAD-mallin käsittely 3D-mallinnusohjelmassa ja sen tuonti Unity-pelimoottoriin, jonka jälkeen tuotiin sama malli Unityyn Pixyz-liitännäistä käyttäen. Lopuksi toimintatapoja vertailtiin keskenään.

Opinnäytetyön tuloksena syntyikin toimintatapa, jolla voi potentiaalisesti nopeuttaa CAD-mallin tuontiprosessia Unityyn, ja se otettiin käyttöön asiakasprojektissa.
 
Interest in the use of virtual reality in various industrial areas, such as the construction industry, is growing. As a result, the use of game engines in building virtual environments is also becoming more common. Importing a CAD model into a game engine is typically a laborious and timeconsuming process, so the goal of the thesis is to establish a faster workflow for the commissioner.

The thesis studied the technologies and tools used and their terminology and history. The next step was to process the CAD model in a 3D modeling program and import it into the Unity game engine, after which the same model was imported into Unity using the Pixyz plugin. Finally, the workflows were compared.

As a result of the thesis, a workflow was created that could potentially speed up the process of importing a CAD model into Unity and it was put in use in the customer project.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste