Luksusbrändien merkitys kiinalaisille matkustajille Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Wong, Joe Yee (2020)
Wong, Joe Yee
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luksusbrändien merkitys kiinalaisille Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja työn toimeksiantajana on Finavia Oyj. Työn tavoitteena on selvittää kiinalaisten ostosmatkailijoiden käyttäytymistä eli mitä luksusbrändejä he ostavat, miten voitaisiin lisätä myyntiä kiinalaisille asiakkaille Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja luksusliikkeissä ja mitä erityispalveluita lentoaseman luksusliikkeet kiinalaisille asiakkaille tarjoavat.
Kiinalaisten ostosmatkailijoiden lukumäärä on kasvussa ja myös Kiinaan suuntautuvat lentoyhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalta ovat lisääntyneet. Nämä tekijät ovat vilkastuttaneet Helsinki-Vantaan lentoaseman kiinalaisasiakkaiden määrää. Lentokentällä on käynnistetty mittava laajennushanke, joka ulottuu vuoteen 2023 asti. Opinnäytetyössä on myös tarkoitus kartoittaa, kuinka Helsinki-Vantaan lentokentän liikkeissä, tässä kasvavassa tilanteessa, voitaisiin paremmin palvella kiinalaisia ostosmatkailijoita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajaa Finaviaa, Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitystä ja laajennussuunnitelmaa sekä liikevalikoimaa. Lisäksi tarkastellaan kiinalaisten asiakkaiden ostoskäyttäytymistä ja luksusbrändejä. Tutkimus tehtiin Helsinki-Vantaan lentokentällä loppusyksystä 2019 ja tammi-helmikuussa 2020. Opinnäytetyö perustuu kahteen kvalitatiiviseen tutkimukseen haastattelumenetelmällä. Ensimmäisessä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja kohderyhmänä oli luksusliikkeiden myyjät. Toisessa tutkimuksessa käytettiin lomakehaastattelua lentokentän kiina-oppaille.
Tutkimuksessa selvisi, että luksusliikkeessä, joissa kiinalaisilla asiakkailla oli korkein ostovolyymi, oli myös erityispalvelua kiinalaisille asiakkaille tarjolla. Kiinalaiset ostosmatkailijat ovat hintatietoisia ja vertailevat hintoja keskenään. Myyntiä kiinalaisille asiakkaille voitaisiin lisätä kehittämällä valikoimatarjontaa luksusliikkeissä, lisäämällä mainontaa, perustamalla tax-free Schengenin sisäporttialueelle ja lisäämällä erikulttuurisia ravintoloita Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kiinalaisia ostosmatkailijoita kiinnostaa brändeistä eniten Fazer, Lumene kosmetiikkatuotteet ja luksusbrändeistä Louis Vuitton ja Gucci.
Kiinalaisten ostosmatkailijoiden lukumäärä on kasvussa ja myös Kiinaan suuntautuvat lentoyhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalta ovat lisääntyneet. Nämä tekijät ovat vilkastuttaneet Helsinki-Vantaan lentoaseman kiinalaisasiakkaiden määrää. Lentokentällä on käynnistetty mittava laajennushanke, joka ulottuu vuoteen 2023 asti. Opinnäytetyössä on myös tarkoitus kartoittaa, kuinka Helsinki-Vantaan lentokentän liikkeissä, tässä kasvavassa tilanteessa, voitaisiin paremmin palvella kiinalaisia ostosmatkailijoita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajaa Finaviaa, Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitystä ja laajennussuunnitelmaa sekä liikevalikoimaa. Lisäksi tarkastellaan kiinalaisten asiakkaiden ostoskäyttäytymistä ja luksusbrändejä. Tutkimus tehtiin Helsinki-Vantaan lentokentällä loppusyksystä 2019 ja tammi-helmikuussa 2020. Opinnäytetyö perustuu kahteen kvalitatiiviseen tutkimukseen haastattelumenetelmällä. Ensimmäisessä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja kohderyhmänä oli luksusliikkeiden myyjät. Toisessa tutkimuksessa käytettiin lomakehaastattelua lentokentän kiina-oppaille.
Tutkimuksessa selvisi, että luksusliikkeessä, joissa kiinalaisilla asiakkailla oli korkein ostovolyymi, oli myös erityispalvelua kiinalaisille asiakkaille tarjolla. Kiinalaiset ostosmatkailijat ovat hintatietoisia ja vertailevat hintoja keskenään. Myyntiä kiinalaisille asiakkaille voitaisiin lisätä kehittämällä valikoimatarjontaa luksusliikkeissä, lisäämällä mainontaa, perustamalla tax-free Schengenin sisäporttialueelle ja lisäämällä erikulttuurisia ravintoloita Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kiinalaisia ostosmatkailijoita kiinnostaa brändeistä eniten Fazer, Lumene kosmetiikkatuotteet ja luksusbrändeistä Louis Vuitton ja Gucci.