Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Samarbete mellan företag och influerare

Lindholm, Nadja (2020)

 
Avaa tiedosto
Nadja_lindholm_examensarbete.pdf (1.390Mt)
Lataukset: 


Lindholm, Nadja
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517324
Tiivistelmä
Sociala medier har vuxit enormt mycket under de senaste 10 åren och är en del av nästan hälften av världens befolknings vardag. På sociala medier sker även en av de mest lönsamma marknadsföringmetoderna för modeföretag, det vill säga, influensermarknadsföring. Influensermarknadsföring har bevisat sig vara mycket lönsamt då människor påverkas mycket av andra människor. Detta examensarbete behandlar samarbetet mellan modeföretag och modeinflueare, hur samarbetsprocessen går till samt hur lönsamt det är för både företag och influerare. Forskningsfrågan lyder ”Hur använder sig modeföretag av influensermarknadsföring och hur lönsamt är det?”. Forskningsmetoden som används i arbetet är Kvalitativ forskningmetod i form av två stycken semistrukturerade intervjuer med en modeinfluerare och ett modeföretag. Modeinflueraren heter Sofia Boman och företags representaten för Makia heter Totti Nyberg. Båda intervjuerna skedde via telefon och behandlade samarbetet mellan företag och influerare samt respondenternas egna åsikter om influensermarknadsföring. Arbetet är avgränsat till endast modebranschen. Resultatet av den forskade teorin och intervjuerna gav en djupare inblick i hur ett samarbete mellan ett företag och en influerare går till och de olika sätten företag kan använda sig av influensermarknadsföring. Resultatet visar även att det är en lönsam marknadsföringsmetod för modeföretag att använda. Dock stred intervjuerna lite emot varandra och gav rum för diskussion, det var både oväntat och intressant.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste