Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Moniaistinen messukokemus Matkamessuilla: näköaisti

Virtanen, Jenny (2020)

 
Avaa tiedosto
Virtanen_Jenny_opinnäytetyö.pdf (584.7Kt)
Lataukset: 


Virtanen, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517325
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia moniaistista messukokemusta Matkamessuilla vuonna 2020. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Messusäätiö ja tutkimustyön aiheet jaettiin neljän opiskelijan kesken näkö-, kuulo-, haju-, maku- ja tunto- sekä liikeaistiin. Tässä työssä aineistokeruu tehtiin painottuen näköaistiin, eli Matkamessujen visuaalisuuteen. Aineistokeruu suunniteltiin toimeksiantajan kanssa ja suoritettiin osittain ryhmässä messujen aikana.

Toimeksiantajan toiveesta haluttiin keskittyä erityisesti kuluttajan näkökulmaan, joten tutkimus rajattiin pelkästään vuoden 2020 Matkamessuilla vieraileviin messukävijöihin. Tutkimuksen pääongelmalla haluttiin selvittää vastaus kysymykseen: Mikä merkitys näköaistilla on messukävijäkokemuksen muodostumiseen? Tutkimuksen alaongelmat jaettiin kahteen osaan: Millainen kokemus matkamessuista syntyi messukävijälle ja miltä matkamessut näyttävät visuaalisesti kuluttajan näkökulmasta?

Tietoperustassa esitellään ensin tapahtumien ja messujen taustaa markkinointikeinoina, josta jatketaan asiakaskokemuksen ja erityisesti moniaistisen asiakaskokemuksen merkitykseen.

Opinnäytetyö suoritettiin käyttäen laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistokeruumenetelmät olivat havainnointi ja puolistrukturoitu haastattelu. Aineistonhankinta kerättiin Matkamessuilla 17.-19.1.2020 havainnoiden Matkamessujen visuaalisuutta (sisältäen muistiinpanot ja valokuvaus) sekä messukävijöiden ja kuluttajien haastatteluilla. Opinnäytetyö kirjoitettiin vuoden 2020 tammikuun ja toukokuun välisenä aikana.

Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että messujen visuaalisuudella on keskeinen merkitys positiivisen messukävijäkokemuksen muodostumiseen. Haastattelujen perusteella kaikista luovimmat messuosastot, joissa visuaalisuuteen sekä osasto-ohjelmiin oli panostettu, jäivät erityisesti kävijöiden mieleen.

Lopputuloksena voidaan todeta, että visuaalisuus on merkittävä tekijä positiivisen messukokemuksen muodostumisessa, sillä näköaisti on kaikista dominoivin aisti, jolla ensivaikutelma ja huomio luodaan. Mieleenpainuvaan messukokemukseen kuitenkin tarvitaan useampaa aistia, esimerkiksi yhdistämällä näkö-, kuulo-, tunto-, maku- ja hajuaisti erilaisten osasto-ohjelmien tai ruokatarjoilujen kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste