Strategia suomalaiselle palveluyrittäjälle Torreviejassa toimintaympäristöanalyysin keinoin
Lang, Anne (2020)
Lang, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517344
Tiivistelmä
Espanja vetää puoleensa vuosittain useita suomalaisia lomanviettoon. Mielikuva rennosta elämäntyylistä miellyttävässä ilmastossa houkuttelee myös vakituiseen asumiseen. Oman yrityksen perustamisesta ja yrittäjyydestä on tullut monelle keino toteuttaa muuttohaaveensa.
Yrittäjyydellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä oman liiketoiminnan hallintaa. Yrittäjä on fyysinen henkilö, joka ammatikseen hoitaa omaa yritystään. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tunnistaa ja kuvata palvelualan yrittäjyyden edellytyksiä sekä ymmärtää palvelualan yrittäjyyteen vaikuttavia tekijöitä suomalaisen palvelualan yrittäjän näkökulmasta Espanjan Torreviejassa. Tutkimustulosten perusteella luodaan suuntaviivat palvelualan strategialle, joka osoittaa huomionarvoisia seikkoja Torreviejan markkina-alueelle yrittäjäksi aikovalle.
Menestyäkseen yrittäjän tulee ottaa huomioon usea tekijä ulkoisessa toimintaympäristössään. Yrittäjä hallitsee ulkoista toimintaympäristöään strategian avulla. Strategia on tietoi-nen valinta toimista ja tavoitteista, joiden avulla yrittäjä luo toiminnalleen kannattavasti jatkumoa, toimialan kilpailun huomioon ottaen. Tässä opinnäytetyössä Torreviejan toimintaympäristö analysoidaan PESTE-menetelmän avulla eli poliittisten, taloudellisten, sosiaalisten, teknologisten ja ekologisten tekijöiden kokonaisuutena. Analyysi toteutetaan globaalia, kansallista ja alueellista näkökulmaa hyödyntäen, ja siinä painotetaan matkailuun, ostovoimaan ja ihmisten liikkuvuuteen ja oleskelun ehtoihin vaikuttavia tekijöitä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toukokuun 2019 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teema-haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin 11 suomalaista palvelualan yrittäjää Torreviejassa.
Tutkimus osoitti, että ymmärtääkseen liiketoimintaa Torreviejassa, tulee ensin ymmärtää yrittäjän motiiveja muuttaa alueelle. Yrittäminen Torreviejassa on rentoa, mikä näkyy kaikessa toiminnassa ja suhtautumisessa työntekoon. Tutkimus paljasti, ettei toimintaympäristön erityispiirteitä pohdita kovinkaan analyyttisesti, eikä sen kaikkia mahdollisuuksia hyödynnetä liiketoiminnassa. Suomalaisten yrittäjien tekemä yhteistyö alueella on kevyttä ja käsitys kilpailusta kapea. Yrittäjäksi aikova saa kuitenkin tiiviissä yhteisössä neuvoja vaivattomasti ja yritystoiminnan aloitus on monesti mutkatonta.
Yrittäjyydellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä oman liiketoiminnan hallintaa. Yrittäjä on fyysinen henkilö, joka ammatikseen hoitaa omaa yritystään. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tunnistaa ja kuvata palvelualan yrittäjyyden edellytyksiä sekä ymmärtää palvelualan yrittäjyyteen vaikuttavia tekijöitä suomalaisen palvelualan yrittäjän näkökulmasta Espanjan Torreviejassa. Tutkimustulosten perusteella luodaan suuntaviivat palvelualan strategialle, joka osoittaa huomionarvoisia seikkoja Torreviejan markkina-alueelle yrittäjäksi aikovalle.
Menestyäkseen yrittäjän tulee ottaa huomioon usea tekijä ulkoisessa toimintaympäristössään. Yrittäjä hallitsee ulkoista toimintaympäristöään strategian avulla. Strategia on tietoi-nen valinta toimista ja tavoitteista, joiden avulla yrittäjä luo toiminnalleen kannattavasti jatkumoa, toimialan kilpailun huomioon ottaen. Tässä opinnäytetyössä Torreviejan toimintaympäristö analysoidaan PESTE-menetelmän avulla eli poliittisten, taloudellisten, sosiaalisten, teknologisten ja ekologisten tekijöiden kokonaisuutena. Analyysi toteutetaan globaalia, kansallista ja alueellista näkökulmaa hyödyntäen, ja siinä painotetaan matkailuun, ostovoimaan ja ihmisten liikkuvuuteen ja oleskelun ehtoihin vaikuttavia tekijöitä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toukokuun 2019 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teema-haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin 11 suomalaista palvelualan yrittäjää Torreviejassa.
Tutkimus osoitti, että ymmärtääkseen liiketoimintaa Torreviejassa, tulee ensin ymmärtää yrittäjän motiiveja muuttaa alueelle. Yrittäminen Torreviejassa on rentoa, mikä näkyy kaikessa toiminnassa ja suhtautumisessa työntekoon. Tutkimus paljasti, ettei toimintaympäristön erityispiirteitä pohdita kovinkaan analyyttisesti, eikä sen kaikkia mahdollisuuksia hyödynnetä liiketoiminnassa. Suomalaisten yrittäjien tekemä yhteistyö alueella on kevyttä ja käsitys kilpailusta kapea. Yrittäjäksi aikova saa kuitenkin tiiviissä yhteisössä neuvoja vaivattomasti ja yritystoiminnan aloitus on monesti mutkatonta.