Nursing competence for taking care of elderly people with immigrant background
Olasupo-Gbadegeshin, Rasheedat; Kröger, Sari (2020)
Olasupo-Gbadegeshin, Rasheedat
Kröger, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617509
Tiivistelmä
Currently, diversity or multi-ethnicity is prevailing. Its prevailing does not exempt healthcare sector. Similarly, aging population is another issue that is affecting the healthcare of different nations. Both issues are demanding more competence from nurses. Therefore, there is a need for nursing competence to be improved in order to address challenges posing by diversity and aging population. Thus, this thesis aimed to investigate nursing competence for elderly people with immigrant background. The main objectives of the thesis were to provide the nursing competence for giving care to the elderly immigrants as well as to provide recommendations for the nursing students on how they can improve their multicultural skill.
In achieving the above-mentioned goals, thesis employed qualitative research methods. It reviewed scholarly articles and their cases, and narratives of authors of the thesis. It considered scholarly articles that were published between year 2009 and 2019. The articles that focused on the nursing competences were selected and analyzed. The analysis was done via thematic analysis method.
The findings of the thesis showed that majority of scholarly article focused on the cultural knowledge when they debated on nursing competence for elderly immigrant patients. The thesis found that certain nursing competence are needed by the natives for the immigrant patients and there is a need for some nursing competence for the immigrant nurses. Overall, the findings showed that cultural knowledge, communication skill, medication knowledge, flexibility, use of health care tools, and being open-minded and positive attitude are the main competence the scholar proposed.
The thesis contributes to academic and practice of nursing field. Academically, the findings provide summary of scholarly discussions on the nursing competence. This enhances further debates on the nursing competences. Similarly, the findings provide insight and guideline for the nursing students as well as recommendations for educators and education policy decision makers. Therefore, this thesis contributes to theory and practice of nursing field. Väestön ikääntyminen ja monikulttuuristuminen aiheuttavat painetta terveydenhuoltojärjestelmille maailmanlaajuisesti. Molemmat tekijät vaativat hoitoalalla työskenteleviltä enemmän osaamista. Tästä syystä hoitajien osaamista on kehitettävä, jotta pystytään entistä paremmin vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin. Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan, millaista osaamista edellytetään hoitajalta, joka työskentelee iäkkäiden potilaiden parissa, jotka eivät ole syntyperäisiä suomalaisia. Opinnäytetyön päätavoitteena on tarjota työkaluja hoitajille monikulttuuristen asiakkaiden kohtaamiseen hoitotyössä ja antaa suosituksia hoitoalan opiskelijoille omien ammatillisten monikulttuurisuustaitojen parantamiseksi.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä tarkastellaan tutkimusartikkeleita ja niiden tapauksia sekä tutkimuksien kirjoittajien narratiiveja. Työssä on käytetty vuosien 2009 ja 2019 välissä julkaistuja artikkeleita. Artikkeleista valittiin analyysiin ne, jotka käsittelivät hoitajien osaamista. Tutkimuksessa hyödynnettiin temaattisen analyysin menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valtaosa tutkimusartikkeleista keskittyy kulttuurilliseen osaamiseen ja ymmärrykseen siinä viitekehyksessä, jossa tarkastellaan hoitajien pätevyyttä iäkkäiden maahan muuttaneiden hoitotyössä. Tutkimuksessa osoitti, että maahanmuuttajataustaisten potilaiden hoidossa edellytetään tiettyjä taitoja hoitajalta, sekä sen, että maahanmuuttajataustaisen hoitajan on myös saavutettava erityisiä taitoja. Ylipäänsä tulokset osoittivat, että kulttuurillinen tietämys, kommunikointitaidot, lääkehoitotaidot, joustavuus, työvälineiden käytön hallinta ja avoin positiivinen asenne ovat hoitajan tärkeimmät taidot, joita kirjallisuuskatsauksesta koostettiin.
Tämä työ osallistuu hoitotyön tutkimuksen teoreettiseen ja käytännölliseen keskusteluun. Akateemisessa mielessä työ tarjoaa tiivistyksen hoitajan pätevöitymisen teoriatutkimuksista. Tämä edistää jatkossa akateemista keskustelua pätevöitymisestä ja osaamisesta. Yhtä lailla työ tarjoaa ohjenuoran opiskelijoille samalla, kun se antaa suosituksia opetushenkilöstölle ja opetusalan päätöksentekijöille.
In achieving the above-mentioned goals, thesis employed qualitative research methods. It reviewed scholarly articles and their cases, and narratives of authors of the thesis. It considered scholarly articles that were published between year 2009 and 2019. The articles that focused on the nursing competences were selected and analyzed. The analysis was done via thematic analysis method.
The findings of the thesis showed that majority of scholarly article focused on the cultural knowledge when they debated on nursing competence for elderly immigrant patients. The thesis found that certain nursing competence are needed by the natives for the immigrant patients and there is a need for some nursing competence for the immigrant nurses. Overall, the findings showed that cultural knowledge, communication skill, medication knowledge, flexibility, use of health care tools, and being open-minded and positive attitude are the main competence the scholar proposed.
The thesis contributes to academic and practice of nursing field. Academically, the findings provide summary of scholarly discussions on the nursing competence. This enhances further debates on the nursing competences. Similarly, the findings provide insight and guideline for the nursing students as well as recommendations for educators and education policy decision makers. Therefore, this thesis contributes to theory and practice of nursing field.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä tarkastellaan tutkimusartikkeleita ja niiden tapauksia sekä tutkimuksien kirjoittajien narratiiveja. Työssä on käytetty vuosien 2009 ja 2019 välissä julkaistuja artikkeleita. Artikkeleista valittiin analyysiin ne, jotka käsittelivät hoitajien osaamista. Tutkimuksessa hyödynnettiin temaattisen analyysin menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valtaosa tutkimusartikkeleista keskittyy kulttuurilliseen osaamiseen ja ymmärrykseen siinä viitekehyksessä, jossa tarkastellaan hoitajien pätevyyttä iäkkäiden maahan muuttaneiden hoitotyössä. Tutkimuksessa osoitti, että maahanmuuttajataustaisten potilaiden hoidossa edellytetään tiettyjä taitoja hoitajalta, sekä sen, että maahanmuuttajataustaisen hoitajan on myös saavutettava erityisiä taitoja. Ylipäänsä tulokset osoittivat, että kulttuurillinen tietämys, kommunikointitaidot, lääkehoitotaidot, joustavuus, työvälineiden käytön hallinta ja avoin positiivinen asenne ovat hoitajan tärkeimmät taidot, joita kirjallisuuskatsauksesta koostettiin.
Tämä työ osallistuu hoitotyön tutkimuksen teoreettiseen ja käytännölliseen keskusteluun. Akateemisessa mielessä työ tarjoaa tiivistyksen hoitajan pätevöitymisen teoriatutkimuksista. Tämä edistää jatkossa akateemista keskustelua pätevöitymisestä ja osaamisesta. Yhtä lailla työ tarjoaa ohjenuoran opiskelijoille samalla, kun se antaa suosituksia opetushenkilöstölle ja opetusalan päätöksentekijöille.