BLAU interior - myynninopas
Jaatinen, Joanna; Brandt, Pinja (2020)
Jaatinen, Joanna
Brandt, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617470
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin myynninopas design-keittiösuunnittelu yritykselle nimeltä Blau. Yrityksessä myyjinä toimivat sisustussuunnittelijat ja keittiösuunnittelijat, joilla ei ole välttämättä kirjatietoa myynnistä. Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda myynninopas, joka auttaa toimeksiantajayrityksen myyjiä kehittämään myynnillisiä taitojaan. Myynninopas on kattava kokonaisuus myyntiteorioita, peruskäsitteitä ja perustaitoja, jotka myyjän tulee tiedostaa ollakseen huippu myyjä. Opinnäytetyön raportti osioon kerättiin erilaisia myyntiä tukevia teorioita, joita hyödynnettiin myynninoppaassa. Teorioita on muun muassa inbound-, outbound-myynti ja smartbound-menetelmä, myynnin työvälineet, ostajaprofiilit, customer fit, kauppojen klousaaminen ja hyvä myyjä, adaptiivinen myynti ja Disc-malli. Jotta päätavoitteeseen päästiin, meidän tuli kerätä laaja kokonaisuus erilaisia myynninteorioita.Opas on visuaaliselta ilmeeltään Blaun mukainen ja se seuraa hyvän ohjeen piirteitä, jotka on käsitelty raportin viidennessä luvussa. Myynninoppaassa käytetään toimeksiantajan toiveiden mukaan heidän omia kuviaan sekä omaa värimaailmaa. Alatavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus koskien sitä, mitä potentiaalinen kohderyhmä arvostaa myyntiprosessissa sekä myyjässä. Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty laatiessa myynninopasta. Tulokset auttoivat kohdentamaan oikeanlaista ohjeistusta toimeksiantajayritykselle. Tutkimukseen saatiin vastauksia kahdelta Blaun asiakkaalta. Tutkimuksen tärkein löydös oli se, kuinka suuri rooli myyjällä on haastateltavan ostopäätökseen. Tutkimuksessa selvisi, että myyjä voi vaikuttaa ostopäätökseen joko negatiivisesti tai positiivisesti luomalla mielikuvaa asiakkaalle siitä mitä tämä voi saada. Myös tärkeä löydös tutkimuksen kannalta oli se, että myyjä voi vaikuttaa asiakkaan budjettiin tarjoamalla parempia materiaalivaihtoehtoja. Myynninopas tulee käyttöön koulutusmateriaalina Blaulla. Suosittelemme Blaun myyjiä tekemään DISC-profiili testin, jotta he pystyvät toimimaan paremmin erilaisissa myyntitilanteissa.