Toimihenkilön itsensä johtaminen finanssialalla: Case Lounaismaan Osuuspankin myyntiyksiköt
Laaksonen, Jenna (2020)
Laaksonen, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717544
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on avata kattavasti, mitä itsensä johtamisen käsite tarkoittaa ja selvittää, kuinka Lounaismaan Osuuspankin myyntiyksiköiden toimihenkilöt kokevat osaavansa itsensä johtamisen taidon. Tarkoituksena on löytää tutkimuksen pohjalta keinoja, jotka helpottavat itsensä johtamista ja kohentavat näin työntekijä- ja asiakaskokemusta, sekä toiminnan tehokkuutta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena.
Itsensä johtamiseen kuuluu useita eri osa-alueita. Ihminen harjoittaa itsensä johtamista niin kotona, kuin työaikana, mutta opinnäytetyöni keskittyy pääasiallisesti töissä tapahtuvaan itsensä johtamiseen. Itsensä johtaminen on jatkuvaa tietoista toimintaa, jonka tarkoituksena on hyvinvoinnin ja elämän hallinnan kohentaminen.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa syvennyn itsensä johtamisen määritelmään, johon kuuluu merkittävästi myös käsitteet itsetuntemus ja itseohjautuvuus. Käsittelen myös laajemmin kolmea osa-aluetta, jotka ovat peruspilareina usein muuttuvassa ja vaativassa työelämän hallinnassa. Työkyky, ajanhallinta sekä osaamisen kehittämien antavat valmiudet tehokkaaseen työstä suoriutumiseen. Lisäksi paneudun esimiestyöhön itseä johtavien toimihenkilöiden tukijana.
Opinnäytetyöni kyselytutkimuksessa kysyttiin Lounaismaan Osuuspankin myyntiyksiköiden toimihenkilöiltä itsensä johtamiseen liittyviä kokemuksia. Kyselylomakkeessa suurin osa kysymyksistä oli aseteltu Likertin asteikkoon, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol- ohjelmalla sähköisesti. Kysely lähetettiin 54 henkilölle ja vastausprosentiksi osoittautui 63.
Tulokset olivat pääasiassa hyvin positiivisia ja niistä oli huomattavissa, että Lounaismaan Osuuspankissa arvostetaan itsensä johtamisen taitoa ja luotetaan toimihenkilöiden ammattitaitoon sekä päätöksentekokykyyn. Toimihenkilöt kokivat työnsä merkitykselliseksi, mikä lisää halua kehittyä ja toteuttaa työ mahdollisimman laadukkaasti ja tehokkaasti. Painotin työkykyyn liittyvistä seikoista kyselyssä työstressiä. Stressiä hallittiin pääosin hyvin, eikä se vaikuttanut suurimmalla osalla vapaa-aikaan tai yöuniin. Isoimmat puutteet olivat aivoergonomiassa, kuten keskittymiskyvyssä ja työtehtävien järjestelmällisessä tekemisessä alusta loppuun. Toimihenkilöt olivat pääsääntöisesti hyvin halukkaita kehittämään itseään ja oppimaan jatkuvasti uutta. The aim of this thesis was to comprehensively describe what the concept of self-management means and to find out how the employees of the sales units of Lounaismaan Osuuspankki feel they know the skills of self-management. The aim is to find of ways that facilitate self-management and thus improve employee and customer experience as well as operational efficiency. The study was conducted as a quantitative survey.
Self-management involves several different areas. This study mainly focuses on selfmanagement at work. Self-management is an ongoing conscious activity designed to improve well-being and life management. In working life, managing each of the above contributes to employees’s own and the organization’s success.
The theory gives the definition of self-management, which also includes the concepts of selfknowledge and self-direction. Three areas that are important in the changing and demanding management include physical and mental work ability, time management and competence development. In addition, the role of the supervisor and the organization as a supporter of selfmanaging employees is analyzed.
n empirical part, the employees of the sales units of Lounaismaan Osuuspankki were asked about their management experiences. The survey was conducted electronically with the Webropol program. The questionnaire was sent to 54 people and the response rate was 63.
The results of Lounaismaan Osuuspankki sales units were generally very positive and the organization has clearly supported the employees' self-management skills. The employees found their work meaningful, the questions related to work ability received mostly very positive answers. The major shortages were in brain ergonomics, such as the ability to concentrate and the systematic performance of assignment from start to finish. As a rule, the employees were very willing to develop themselves and constantly learn new approaches.
Itsensä johtamiseen kuuluu useita eri osa-alueita. Ihminen harjoittaa itsensä johtamista niin kotona, kuin työaikana, mutta opinnäytetyöni keskittyy pääasiallisesti töissä tapahtuvaan itsensä johtamiseen. Itsensä johtaminen on jatkuvaa tietoista toimintaa, jonka tarkoituksena on hyvinvoinnin ja elämän hallinnan kohentaminen.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa syvennyn itsensä johtamisen määritelmään, johon kuuluu merkittävästi myös käsitteet itsetuntemus ja itseohjautuvuus. Käsittelen myös laajemmin kolmea osa-aluetta, jotka ovat peruspilareina usein muuttuvassa ja vaativassa työelämän hallinnassa. Työkyky, ajanhallinta sekä osaamisen kehittämien antavat valmiudet tehokkaaseen työstä suoriutumiseen. Lisäksi paneudun esimiestyöhön itseä johtavien toimihenkilöiden tukijana.
Opinnäytetyöni kyselytutkimuksessa kysyttiin Lounaismaan Osuuspankin myyntiyksiköiden toimihenkilöiltä itsensä johtamiseen liittyviä kokemuksia. Kyselylomakkeessa suurin osa kysymyksistä oli aseteltu Likertin asteikkoon, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol- ohjelmalla sähköisesti. Kysely lähetettiin 54 henkilölle ja vastausprosentiksi osoittautui 63.
Tulokset olivat pääasiassa hyvin positiivisia ja niistä oli huomattavissa, että Lounaismaan Osuuspankissa arvostetaan itsensä johtamisen taitoa ja luotetaan toimihenkilöiden ammattitaitoon sekä päätöksentekokykyyn. Toimihenkilöt kokivat työnsä merkitykselliseksi, mikä lisää halua kehittyä ja toteuttaa työ mahdollisimman laadukkaasti ja tehokkaasti. Painotin työkykyyn liittyvistä seikoista kyselyssä työstressiä. Stressiä hallittiin pääosin hyvin, eikä se vaikuttanut suurimmalla osalla vapaa-aikaan tai yöuniin. Isoimmat puutteet olivat aivoergonomiassa, kuten keskittymiskyvyssä ja työtehtävien järjestelmällisessä tekemisessä alusta loppuun. Toimihenkilöt olivat pääsääntöisesti hyvin halukkaita kehittämään itseään ja oppimaan jatkuvasti uutta.
Self-management involves several different areas. This study mainly focuses on selfmanagement at work. Self-management is an ongoing conscious activity designed to improve well-being and life management. In working life, managing each of the above contributes to employees’s own and the organization’s success.
The theory gives the definition of self-management, which also includes the concepts of selfknowledge and self-direction. Three areas that are important in the changing and demanding management include physical and mental work ability, time management and competence development. In addition, the role of the supervisor and the organization as a supporter of selfmanaging employees is analyzed.
n empirical part, the employees of the sales units of Lounaismaan Osuuspankki were asked about their management experiences. The survey was conducted electronically with the Webropol program. The questionnaire was sent to 54 people and the response rate was 63.
The results of Lounaismaan Osuuspankki sales units were generally very positive and the organization has clearly supported the employees' self-management skills. The employees found their work meaningful, the questions related to work ability received mostly very positive answers. The major shortages were in brain ergonomics, such as the ability to concentrate and the systematic performance of assignment from start to finish. As a rule, the employees were very willing to develop themselves and constantly learn new approaches.